Manutan plukt vruchten van toename online bestedingen /reageer

Manutan plukt vruchten van toename online bestedingen

Half maart werden we massaal verbannen uit de winkelstraten. Wat was hiervan de invloed op de online verkoop? Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat online consumentenbestedingen in non-food sinds de uitbraak van het coronavirus zijn gestegen met 56 procent ten opzichte van vergelijkbare weken een jaar geleden. De toename van online orders zorgt voor ongekende drukte in de Nederlandse magazijnen. Bij familiebedrijf Manutan, voorheen Overtoom, gaan de steekwagens dan ook als warme broodjes over de toonbank.

In 1966 besloot André Guichard om samen met zijn zoon Jean-Pierre Guichard een bedrijf te starten. Het idee was om gereedschappen (in het Frans manutention) via catalogi te verkopen. In die tijd bestonden er al postorderbedrijven voor consumenten, maar nog niet voor bedrijven. Guichard verkocht zelfs het huis van zijn gezin om de onderneming te financieren. Een risico dat later zijn vruchten af zou werpen. In 1995 nam de Manutan Groep, dat sinds 2011 wordt geleid door de kinderen van Jean-Pierre, het in Nederland wereldberoemde Overtoom over en het bedrijf is inmiddels voor een kwart beursgenoteerd.

Anno 2020 ziet de wereld er iets anders uit. Als gevolg van de maatregelen om de spreiding van het coronavirus tegen te gaan, zit nu het merendeel van Nederland dag in, dag uit thuis. Werken, sporten en hobbyen kunnen allemaal niet meer volgens het oude stramien, maar moeten nu in en rond het huis gebeuren. En dat is terug te zien in het aantal online verkopen dit jaar. Zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK dat er in de week van 13 april zelfs sprake was van een piek van 72 procent extra online consumentenbestedingen in non-food, oftewel dertig miljoen aan extra verkopen. De stijging in het aantal online orders werkt ook door in het aantal verkopen bij Manutan.

Bureaustoelen en weekplanners

Het bedrijf levert meer dan 200.000 producten voor magazijn, werkplaats, buitenterrein én kantoor. Terwijl sommige werknemers alweer af en toe op kantoor mogen werken, soms door vooraf via een app een bureau te reserveren, werkt nog steeds het merendeel van Nederland thuis. En deze thuiswerkers willen hun werkplek met geschikt materiaal inrichten. Zo hebben veel thuiswerkers een nieuwe bureaustoel gekocht, al dan niet op kosten van ‘de zaak’, en verkoopt onder managers vooral de weekplanner whiteboard goed. Om ook thuis ergonomisch verantwoord te kunnen werken, zijn producten als de massage voetsteun en het verstelbare bureau ook in vraag toegenomen.

Drukte in magazijnen

De retailer uit Den Dolder is echter niet alleen actief in de wereld van kantoormeubilair, maar ook binnen de logistieke keten. Nu het aantal online verkopen hard stijgt, hebben bepaalde bedrijfstakken te kampen met ongekende drukte in het magazijn. Dit werkt door in de vraag bij Manutan naar magazijn- en werkplaatsartikelen. Onder meer de inklapbare steekwagen, de traploper steekwagen, de ‘normale’ werkbank en de opklapbare werkbank zijn niet aan te slepen.

Snelheid

Overtoom verwierf, mede dankzij de succesvolle slogan ‘Dat is snel, het lijkt Overtoom wel’, veel bekendheid. Sinds 2014 prijkt echter de naam Manutan op de gevel, als onderdeel van de internationale groep. In Nederland en België is het wellicht de bekendste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterrein. Juist in deze onzekere tijden lijkt er behoefte te zijn aan een vertrouwde naam én snelle service. Daarmee zet het succesvolle ondernemersverhaal van de familie Guichard zich verder voort.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.