Marketing heeft er twee p’s bij: pneuma en prosperity
/reageer
De echte klantbehoefte
Producten moeten passen bij klanten en worden minder opgedrongen door intensieve reclamecampagnes. Een goed voorbeeld is het home&body care merk Rituals. Hun visie is, dat de consument het merk zelf moet ontdekken. Dat vergt een langere termijn aanpak en geen grote marketingbudgetten voor massamedia. Zij veroveren de consumentenharten met stijlvolle winkels, luxe uitstraling en een prijs die meevalt. In de verse groentewereld is natuurlijk de goed smakende tomaat Tasty Tom het grote voorbeeld. Ook streekproducten appelleren aan dichtbij, puur, vertrouwd of hebben een ‘verhaal’ dat echt aanspreekt. De plantenexporteur Waterdrinker zoekt heel gericht naar bijzondere planten vanuit hun strategie ‘product leadership’.
Efficiënte en aansprekende ketens
Een kenmerk van duurzaam ondernemen is een zuinige inzet van middelen. Voor de marketing houdt dat bijvoorbeeld meer aandacht voor gerichte digitale middelen in, zoals email of social networking. Nog eens extra nadenken dus over de standaard grote printcampagnes. Kostenbewustzijn van de marketeer is in dit kader belangrijk. Deze zuinige inzet houdt ook in, dat ketens efficiënt georganiseerd moeten worden. Elke schakel moet waarde en mag geen overbodige kosten toevoegen. Geen overbodige logistiek maar lijnen, die zo rechtstreeks mogelijk lopen. Naast het logistieke- en milieuvoordeel wordt bereikt, dat producent en klant dichter bij elkaar staan en beter informatie kunnen uitwisselen.
Minder nieuwe producten
Bij duurzaamheid betekent winst niet meer geld, maar meer continuïteit. Rustig groeien als basis voor continuïteit. Het korte termijn aandeelhouders perspectief maakt dus plaats voor een lange termijn maatschappelijk perspectief. Voor de marketing betekent dit, dat het alsmaar introduceren van nieuwe productvariëteiten niet meer past. Het moet gaan om echte verbeteringen, die ook op langere termijn iets extra betekenen voor consumenten. De voordelen ervan zijn groot. De verwarring in distributiekanalen over de enorme jaarlijkse stroom nieuwe producten is dan minder groot en assortimenten zijn makkelijker samen te stellen door de retail. Het bespaart uiteindelijk ook kosten van mislukte introducties, reclamecampagnes en mogelijk ook de CO2 uitstoot door effectievere samenwerking in ketens.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook