Meer business met betere webcontent /1 reactie

Meer business met betere webcontent
  • door: Karel Kolb
    over: media, uitgeven, strategie
    op: 5 oktober 2011
  • Hoe houd je de regie over de enorme contentexplosie van de laatste jaren?

  • Karel Kolb, auteur van ‘Contentstrategie voor het web’, geeft tips over een goede contentstrategie voor het web

U twittert, krabbelt en houdt een Facebook-pagina bij. Misschien biedt u ook diensten en producten aan op Marktplaats en Speurders. Zo verspreiden uw teksten, foto’s en video’s zich over alle kanalen waarin uw bedrijf actief is. Hoe regisseert u deze contentexplosie? Want alleen nuttige en bruikbare content levert nieuwe, trouwe en tevreden gebruikers. To do: een goede contentstrategie voor het web.

In plaats van alles in uw website te moeten proppen bouwt u nu uw online aanwezigheid op met gespecialiseerde platforms. Gratis en voor niks: de fantastische search engine optimization (SEO) van formats als Twitter en Facebook. Waar doet u wat?

Fans via Facebook

Fans en klanten informeert u op Facebook. Laten zien dat u op uw vakgebied de expert bent kan op LinkedIn (Q&A rubrieken) en Twitter. En verkopen? Als uw business zich ervoor leent kan dat prima op Marktplaats en Speurders. Laat uw zachte kant zien op (uw) weblogs en Mobypicture (‘bakt een appeltaart’).

Nederlands grootste online netwerk voor zakelijk gebruik, LinkedIn, biedt tientallen rubrieken voor het stellen en beantwoorden van vragen. Beantwoord regelmatig vragen op uw vakgebied, het heeft een positief effect op uw zakelijke imago als expert binnen uw branche. Zoek op Twitter naar #dtv tweets en beantwoord ze (indien relevant).

Afhankelijk van wat u verkoopt kunnen sites als Marktplaats en Speurders erg interessant zijn. Gratis of voor een laag bedrag per maand trekt een advertentie op Marktplaats tientallen of zelfs honderden lezers. Een aantal zakelijke rubrieken is gratis, voor andere rubrieken geldt een (lage) vergoeding. Experimenteren kost u hooguit een paar tientjes en wat tijd.

Contentstrategie

Op internet is er maar één manier om te communiceren: met nullen en enen. Met tekst, beeld en video bouwt u aan een collage met als doel andere mensen en bedrijven te laten zien waar u voor staat, waar u in gelooft en wat u doet. De tijd dat een handig personeelslid de bedrijfssite ‘erbij’ deed is voorbij, nu heeft u echt een plan nodig. Zelfs de meest enthousiaste internetmarketeer kan niet op eigen houtje tweets, updates en blogs plaatsen, reageren op reageerders en content regisseren en optimaliseren. Alle tweets, reacties en nieuwsitems vormen samen het gezicht van een merk of bedrijf.

Ga d’r maar aan staan. Wilt u in elk geval een poging wagen om uw imagobuilding onder controle te houden dan is een contentstrategie een absolute must.

In dit artikel bedoelen we met contentstrategie dit: een plan om al uw online content te creëren, beheren en regisseren. Zo’n plan is noodzakelijk omdat u vanaf de eerste letter die u op internet achterlaat bezig bent marketing. Immers, al uw online content bij elkaar vormt samen het beeld dat klanten van uw bedrijf hebben. Nu het woord marketing is gevallen introduceren we ook de term contentmarketing. Contentmarketing is geen middel om eigen producten en diensten te pushen, het is dé manier om als merk (h)erkend te worden als expert binnen uw branche.

Hoe verhouden contentmarketing en contentstrategie zich nu tot elkaar? Contentmarketing is bedoeld om uit te vinden welke content gebruikers nodig hebben. Dat begint met luisteren (online media monitoring o.a.). Waar zijn uw klanten blij mee, waar klagen ze over en wat willen ze anders? Als u dit weet kunt u de inhoud en tone of voice van uw boodschap bepalen. Uw contentstrategie beschrijft vervolgens hoe deze boodschap wordt geschreven, verspreid en beheerd.

Mediamacht verschuift

Vroeger verstuurde u een persbericht in de hoop dat ‘de media’ het oppikten. Eenmaal gepubliceerd in krant of tijdschrift was het doel bereikt. En in het gunstigste geval schreef de journalist lovend over u. Niemand die daar na publicatie nog een speld tussen kon krijgen. Dat is nu wel anders, social media en mobiel zijn alomtegenwoordig. En: uw succes begint (of eindigt) altijd bij Google. Tel daarbij op dat het bereik van traditionele media almaar verder afneemt: uw klanten luisteren liever naar elkaar dan naar u.

Mediamacht verschuift dus van uitgevers naar publiek. Wat betekent dat voor u? In de eerste plaats dat u nu rechtstreeks kunt (en moet) communiceren met uw klanten. Daar heeft u geen krant of journalist meer voor nodig. De rol van de traditionele media (radio, tv, kranten) als monopolist op nieuwsgebied is uitgespeeld. Dat biedt enorme kansen om voortaan direct met uw publiek in gesprek te gaan.

Nieuwe uitdagingen zijn er ook. Een artikel in krant of magazine bereikt alle lezers met exact dezelfde vorm en inhoud. U hebt dus in hoge mate controle over de strekking en uitstraling van het bericht. Vergelijk dat eens met het online plaatsen van een nieuwsbericht door uw PR-afdeling: dat bericht wordt in veel gevallen een topic, een mediabrok opgebouwd uit reacties op het bericht, discussies erover op Facebook en Twitter, overname door andere sites en blogs. In dat proces worden feiten en fictie onderdeel van de sneeuwbal die steeds groter en verder de berg afrolt.

Winnende content

Alleen met een goede contentstrategie kunt u de meeste bedrijfsongelukken die nu op de loer liggen voorkomen. De strijd om aandacht wordt op internet uitgevochten en goede content is uw wapen. Wat anders heeft u te bieden aan anonieme surfers die op zoek zijn naar u of uw producten? Denk als een uitgever, niet langer als verkoper. Alleen content die helder, eerlijk en consistent is geeft u een kans op succes.

En wat een kansen: de eenpitter kan met slimme SEO de Unilevers van deze wereld heel wat hoofdbrekens kosten. De strijd om aandacht is niet meer een kwestie van diepe zakken maar vooral van een lange adem. Alleen met een consistente contentstrategie zult u Google en uiteindelijk uw klanten van uw bestaansrecht kunnen overtuigen. Dit voor wat betreft de theorie, in het tweede artikel over dit onderwerp behandelen we de praktische uitvoering.

Volgende week op SYNC: deel twee in deze serie van Karel Kolb.

Reageren via Facebook

Over Karel Kolb

Karel Kolb is oprichter en eigenaar van feeder bv, makelaars in geaggregeerd en uniek nieuws. Zijn boek ‘Contentstrategie voor het web’ is eind januari 2012 bij Van Duuren Media verschenen.