Met seks alleen verkoop je geen condooms /6 reacties

Met seks alleen verkoop je geen condooms

Bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 probeerde zorgverzekeraar CZ jongeren te lokken door hen 100 condooms aan te bieden bij een speciale aanvullende jongerenverzekering. Voor 2007 was het aantal weliswaar gehalveerd, maar volgde VGZ hetzelfde voorbeeld en stelde een bedrag beschikbaar waarvoor jongeren condooms konden kopen bij een aangesloten apotheker.

De actie van CZ was in feite niets meer of minder dan slimme marketing. Je belooft jongeren gratis condooms onder het mom van preventie tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA), maar ondertussen lokken ze er wel extra klanten mee. In de condoomindustrie zelf is het niet anders. Vrijwel alle condoomfabrikanten willen gewoon vette winst maken. Als je dat doet onder het mom van SOA-preventie is het altijd goed en wil je opvallen, dan gebruik je ook nog eens een prikkelende reclameslogans of -foto’s.

Evolve: de gewraakte campagne

Poster van Trojan's EvolveIn de VS moeten fabrikanten met vooral dat laatste uitkijken. Zo heeft de grootste condoomfabrikant van de VS, Trojan, haar nieuwste reclamecampagne genaamd ‘Evolve‘ niet kunnen slijten aan twee van de vier grootste zenders in de: Fox en CBS.

In het door beide zenders gewraakte spotje zien we vermenselijkte varkens in een club. Ze proberen zoveel mogelijk indruk te maken op de knappe vrouwen die daar zitten, maar allemaal zonder resultaat. Een van de varkens neemt vervolgens het initiatief: hij gaat naar het herentoilet en koopt er een condoom. Het varken verandert in een jonge adonis die uiteraard wèl indruk maakt op het meisje.

Verbod op condoomreclame?

Sinds 2005 probeerden enkele organisaties voor de bescherming van Amerikaanse familiewaarden de reclamespots voor condooms te laten verbieden. Door televisiezenders te bestoken met e-mailcampagnes hoopten zij de zenders te bewegen dergelijke reclameuitingen te staken om zo een gezondere samenleving te krijgen.

De acties zijn begonnen sinds fabrikant Trojan begon met het uitzenden van reclames voor condooms op prime-time. Hiermee was de maat vol voor onder andere de American Family Association (AFA). Zij willen met hun acties een van de laatste taboes op televisie overeind houden. Eerdere acties waren gericht tegen de serie Desperate Housewives en provocerende reclames met onder andere Paris Hilton, aldus Managing21.

De AFA en organisaties als de Planned Parenthood Federation of America (PPFA) staan in dit geval lijnrecht tegenover elkaar. De laatste houdt vol dat, mits juist toegepast, de reclames uiteindelijk alleen maar zullen leiden tot een gezondere samenleving, terwijl de AFA zegt dat het alleen maar leidt tot meer losbandig seksueel gedrag.

De boodschap van de reclame is “Evolve. Use a condom every time.” De bedoeling is volgens de bedenker van het filmpje, de Kaplan Thaler Group, dat mensen een nieuwe manier van denken ontwikkelen. Nu wordt nog al te vaak gedacht dat iemand met een condoom op zak, op zoek is naar seks. Trojan wil juist dat mensen eerder gaan denken dat het een blijk van waardering en respect is voor de gezondheid van de partner waarmee je misschien wel onverwacht in bed beland.

Deze boodschap is volgens Fox en CBS echter niet geschikt voor hun zenders. Volgens Fox moet een condoomreclame altijd gerelateerd zijn aan ziektepreventie in plaats van voorkoming van zwangerschap. CBS op haar beurt zegt de humor van de campagne wel in te zien, maar vindt het niet passend in hun programma. Zelfs al zou er een late-night restrictie op zitten.

Blijkbaar malen andere zenders niet om de boodschap van de reclamecampagne, die goed betaald wordt. Zenders als ABC, NBC, MTV, Comedy Central en Adult Swim hebben inmiddels al contracten gesloten met de fabrikant. Dit terwijl de gedrukte vorm van de campagne te zien zal zijn in 11 magazines en op 7 websites, aldus de New York Times.

Hypocrisie

Volgens Mark Crispin Miller, mediacriticus en docent aan de New York University, is het gedrag wat de zenders vertonen hypocrisie ten top. Zenders als Fox en CBS zitten wel in de softporno-industrie, maar vinden het not done als er ineens een condoomreclame uitgezonden wordt die gaat over het gebruiken van een condoom in het vooruitzicht van seksueel genot.

Uit eerder onderzoek (2001) van de Henry J. Kaiser Foundation is tevens gebleken dat veel zenders namelijk vanuit een religieus en moreel standpunt reclames voor condooms, gericht op het voorkomen van zwangerschap, afkeuren.

Los van de kritiek dat de zenders wel meewerken aan de instandhouding van de softpornoindustrie, mogen zij ook op een ander punt de hand in eigen boezem steken. Fox en CBS zenden namelijk wel reclames voor de erectiepil Viagra uit. Een middel wat eigenlijk alleen voor seksueel genot bedoeld is en geen enkele preventieve of beschermende werking heeft. Een beschermende werking die een condoom wel heeft.

“We always find it funny that you can use sex to sell jewellery and cars, but you can’t use sex to sell condoms”

Bij Ansell Healthcare, producent van condooms van het merk LifeStyle, moeten ze altijd wel lachen om het feit dat je met seks blijkbaar wel auto’s en sieraden verkoopt, maar geen condooms. Als zij een reclamespot maken voor televisie wordt ook maar het allerkleinste (mogelijk) suggestieve element geëlimineerd om het maar door de keuring van de zenders heen te krijgen.