Microsoft betaalt zoeker in bitter gevecht om marktaandeel /reageer

Microsoft betaalt zoeker in bitter gevecht om marktaandeel

De introductie van Microsoft Live Search alweer ruim een jaar geleden, heeft de positie van Google nauwelijks aangetast. Sterker: Google lijkt alleen maar te groeien, ten koste van Yahoo en Microsoft. Tijd voor Microsoft om toekomstige zoekers te gaan betalen.

Schraal

De strijd tussen menselijkheid en algoritme wordt tot op heden met verve gewonnen door Google. Met de komst van MSN Search heeft Microsoft met al haar marketingpower een niet groter marktaandeel weten te halen dan negen procent (althans, in de US). Terwijl Google met zijn algoritme een marktaandeel van dik 50 procent noteert en Yahoo een kleine 25 procent (cijfers Nielsen/NetRatings, oktober 2006).
Microsoft steekt daar maar schraal en mager bij af, vinden ze in Redmond. En dat doet pijn, zo meldt The New York Times. Te meer omdat Microsoft een campagne voerde die de intrinsieke kwaliteit van de zoekervaring onderstreepte. De payoff van de campagne was: ‘Algorithm. Meet Humanity‘.

Razendsnel

Adam Sohn bevestigde het nieuws en vertelde erbij dat Microsoft grote bedrijven 2 tot 10 dollar per gebruiker per jaar wil betalenMicrosoft heeft inmiddels geleerd dat de ondoordringbare wiskundige algoritmen van Google een zoekmachine hebben opgeleverd die razendsnel groeit. Terwijl de kwaliteit van de resultaten tussen zoekmachines moeilijk te vergelijken is, geniet Google de voordelen van het netwerk dat zij hebben gecreeerd. De software is zo gebouwd dat ze leert van de kliks van gebruikers. En hoe meer gebruikers de machine trekt, hoe slimmer de software en de zoekresultaten worden waardoor er weer meer gebruikers komen. Het is die cirkel omhoog die Google blijft doen groeien: Humanity. Meet algorithm.

De meest recente marktaandelen onderstrepen dit. Eind februari 2007 scoorde Microsoft 9,6 procent marktaandeel (0,6 procent groei), maar de mensen in Redmond moesten lijdzaam toezien dat Google inmiddels was gestegen tot 56 procent.
Het is die ontwikkeling die Microsoft heeft doen besluiten om de gebruikers van Microsoft Live Search een soort frequent flyer-programma te gaan aanbieden: Microsoft Service Credits for Web Search.

Tot 10 dollar per jaar

John Battelle bracht het nieuws naar buiten op zijn Searchblog. Adam Sohn, director of global sales and marketing van Windows Live, bevestigde het nieuws en vertelde erbij dat Microsoft grote bedrijven 2 tot 10 dollar per gebruiker per jaar wil betalen. Hoe meer zoekopdrachten de medewerker doet, hoe groter het aantal punten dat hij of zij verdient. En die punten kunnen worden omgezet in Microsoft producten of diensten zoals trainingen.
Ondertussen is Microsoft druk op zoek naar dertig bedrijven met minimaal 5.000 pc’s in huis, die mee willen en bereid zijn om op de computers van zijn gebruikers een stuk software te installeren dat het aantal zoekopdrachten telt.

Niet nieuw

De poging om meer gebruikers te trekken met frequent flyer-achtige constructies is niet nieuw. Een jaar gelden was Yahoo bezig een loyaliteitsprogramma in elkaar te zetten. Maar een onderzoek onder gebruikers heeft Yahoo doen besluiten het programma in de ijskast te zetten. Wat daar precies de reden van is, wil Yahoo nog steeds niet vertellen.
Ook Microsoft testte iets soortgelijks met MSN (’MSN Search and Win!’) en gaf daarmee grote prijzen weg. Maar ook in Redmond werd het idee snel verlaten. Het zette nauwelijks zoden aan de dijk.
Het nieuwe idee van Microsoft kiest een andere benadering en kan daardoor succesvol blijken. In plaats van klanten een voor een te werven, koopt Microsoft als het ware groot in. Microsoft hoeft eigenlijk alleen de IT-afdeling te overtuigen om alle medewerkers binnen een bedrijf gebruik te laten maken van Windows Live. En die IT-afdeling, daar zitten ze toch al.

Of de truc van Microsoft gaat werken, is maar zeer de vraag, zegt Mara Lederman, assistant professor Strategisch Management in de NewYork Times: “De kern van het succes van frequent flyer is dat de gebruiker direct voordeel ervaart maar geen enkel nadeel. Niet de werknemer die de reis boekt en de frequent flyer miles krijgt, betaalt de rekening van de reis, maar zijn of haar baas. Een dergelijk voordeel zie ik niet bij de Microsoft-aanpak. Er is geen directe beloning voor degene die het moet doen.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter