Nieuws/ Miljonair en UPC-baas hekelt de mythe van gratis /10 reacties

door: Ewald Smits
over: media, uitgeven, bedrijfsgroei, strategie, businesstrends
op: 28 juli 2009

Mediamiljonair en UPC-baas John Malone vindt het “niet langer houdbaar” dat de meeste content op internet gratis beschikbaar is. “Je kunt het verkeer op een website niet eten”, zegt hij in een video-interview met RTLZ. “Je moet het monetisen, geld aan verdienen.”

Volgens de Amerikaan, die onder meer de baas is van UPC en Telenet, zullen de opbrengsten van display advertising de kosten van goede, betekenisvolle content, nooit kunnen dekken. Dat geldt voor televisie, maar zeker voor kranten en internet. Hij ziet een toekomst voor zich waar consumenten weer gaan betalen voor betekenisvolle content.

Malone gaat in het interview met RTL in op de verdienmodellen die omroepen en uitgevers hanteren en waarbij de meeste content gratis online beschikbaar is. “Televisie voor niets weggeven is weerzinwekkend”, vindt hij. “Je moet een economisch model hebben. De supermarkt zet de melk toch ook niet voor de deur om gratis mee te nemen?”

Betalen voor HD

Een voorbeeld van hoe het wel moet is volgens Malone het nieuwe product dat UPC in samenwerking RTL Nederland gaat aanbieden. Vanaf oktober gaat UPC de RTL-zenders in HD doorgeven. Klanten van UPC kunnen dan tegen betaling tv-programma’s on demand bekijken vóórdat ze via de reguliere kanalen worden uitgezonden.
Malone: “Dat is een goeie manier om te experimenteren, te zien hoe nieuwe modellen evolueren”.

Reageren via Facebook