Mindbloom (1): persoonlijke groei bereiken? Simpel, speel een game /reageer

Mindbloom (1): persoonlijke groei bereiken? Simpel, speel een game

Is levensgeluk te koop? Je zou het de laatste tijd haast denken. ‘Wellness’ is een markt geworden. Bijna iedereen heeft een personal coach of volgt een cursus persoonlijke groei. De boekhandel wemelt van magazines en boeken over geluk. Binnenkort ligt een pondje levenskwaliteit bij de supermarkt in de aanbieding.

Lees ook deel II in deze serie.

Zover is het nog niet. Gelukkig worden is hard werken. Je moet aan de slag. Alleen een boek lezen of cursus volgen over persoonlijke groei heeft weinig zin. Bovendien is geluk zeer persoonlijk dus niet in een definitie te vangen. En de eeuwige vraag blijft natuurlijk: Hoe bereik je dat, meer geluk in je leven? Je kunt bijvoorbeeld door oefening proberen je gedrag te veranderen. De meeste mensen zijn echter hardleers. Oude patronen zijn hardnekkig. We zijn een ster in vermijden en ontkennen. Een online spel op internet biedt nu uitkomst. De lifegame Mindbloom en de bijbehorende app brengen levensgeluk binnen handbereik.

Zelfhulpboeken: duur, tijdrovend en weinig inspirerend

In 2008 ontwikkelde Chris Hewett het idee van een computerspel voor meer inzicht in je persoonlijke levenskwaliteit. Uit nood geboren want Hewett bevond zich als succesvolle en hardwerkende game-ontwikkelaar op het randje van een burn out. Hij nam ontslag en ging voor zijn pasgeboren zoon zorgen. In zijn zoektocht naar meer balans en geluk las hij antieke zelfhulpboeken die in zijn ogen ‘duur, tijdrovend en weinig inspirerend’ waren. Hewett besloot daarom een nieuw bedrijf op te richten rond een computergame dat mensen moest inspireren om meer van hun leven te maken.

In september 2011 lanceerde hij Mindbloom, een online game die inmiddels zo’n 50.000 geregistreerde bezoekers heeft. Een grote zorgverzekeraar in de US, Aetna, stoptte 1,8 miljoen dollar in het spel en wil haar 36 miljoen klanten nu stimuleren om het te spelen.

De lifegame biedt een verleidelijk uitzicht op het leven dat we uiteindelijk graag willen leven. In de vorm van een spel. Want de ‘gamification’-trend leert dat we spelletjes op de computer, tablet en mobiel leuk vinden, evenals het ontvangen van virtuele schouderklopjes in de vorm van badges en het bereiken van een hoger ‘level’.

Mindbloom is uitermate geschikt voor gelukzoekers die na zelfhulpboeken, cursussen of therapieën wel ongeveer weten waar de schoen wringt maar een virtuele stok achter de deur nodig hebben om tot persoonlijke groei te komen. Het spel biedt ons een zogenaamde ‘self tracking tool’ om bepaalde aspecten van ons leven te verbeteren. Uiteraard als je dat wilt. Iemand die volkomen tevreden is, of alleen al de kriebels krijgt van een uitspraak als ‘grow the life you want’, heeft niks op de site te zoeken.

De levensboom

De metafoor van het spel is de klassieke levensboom. Mindbloom gaat er vanuit dat persoonlijke groei bereikt kan worden door inspiratie en zinvolle acties. Zoals een boom groeit door zonlicht en regen kunnen wij onszelf voeden met inspirerende uitspraken, beelden en muziek. Daar moet je in geloven natuurlijk. Maar het is zeker het proberen waard. Door het spel te spelen, stellen we ons belangrijke vragen: ‘Op welk vlak van mijn leven wil ik een doel bereiken?’, ‘Wat verwacht ik van dat doel?” en ‘Waardoor laat ik mij inspireren om op ideeën te komen om dat doel te realiseren?’

In het spel wordt de mate van inspiratie gesymboliseerd door een zonnetje (licht) en onze acties om een persoonlijk doel te bereiken door een wolkje (regen). Doen we bijvoorbeeld inspiratie op (door een inspirerende quote van een denker in onze bibliotheek te voegen) dan verdienen we 5 % licht. Door nog negen van zulke inspiratie-handelingen verschuift het zonnetje (100%) boven onze boom en krijgt onze boom ook daadwerkelijk zonlicht. De bladeren worden groener. Stellen we ons zelf een doel door een actie in te plannen in onze agenda dan krijgen we 5 % regen. De bladeren worden groter. Zo visualiseert de boom tijdens het spel onze persoonlijke groei. Ook stilstand is meteen pijnlijk duidelijk. Doe je niets dan verdorren je bladeren en krimpt je boom.

Self fullfilling prophecy

Binnen het spel Mindbloom vertegenwoordigt elk blad aan je boom een bepaald levensgebied: het is een momentopname van onze balans op het gebied van ‘gezondheid’, ‘relaties’, ‘levensstijl’, ‘geld’ en ‘werk’. Uiteraard valt een levengebied als ‘relaties’ weer uiteen in ‘relatie tot jezelf’, tot je ‘partner’, ‘kind’, ‘ouders’ en ‘vrienden’.

Het is ook mogelijk om daar een persoonlijk levensgebied aan toe te voegen. Of verschillende levensgebieden weg te kappen. Want niemand is hetzelfde. Bij de een gaat het goed op het werk maar is er op het relationele vlak veel spanning of misschien wel een groot gemis. Mindbloom helpt je op weg om prioriteiten te stellen.

Het is een interessante exercitie om op alle levensgebieden kort na te gaan of en waar precies de schoen knelt. Zo kun je je levensboom gaan optuigen met gebieden die om aandacht vragen. En visualiseer je heel direct daarmee het leven dat je wilt leiden. Volgens de makers van Mindbloom gaat dit werken als een ‘self fullfilling prophecy’.


Ook interessant:

Internetverslaving funest voor je relatie
Limburger minst gelukkig
Succes is een keuze, gelukkig zijn ook

Reageren via Facebook

Reacties

Over Marlin Burkunk

Marlin Burkunk is specialist online media in de sectoren zorg en onderwijs. Hij blogt over nieuwe media als leermiddel voor scholieren.