Nieuws/ Minder melk slecht voor volksgezondheid /reageer
| door: | Ewald Smits |
|---|---|
| over: | biologie, gezondheid, voedsel |
| op: | 11 oktober 2007 |
In melk zitten een groot aantal gezonde en onmisbare voedingsstoffen die veel consumenten niet via andere producten in voldoende mate binnenkrijgen. Het is daarom waarschijnlijk dat een dalende zuivelconsumptie de volksgezondheid schaadt. Dat zegt prof.dr.ir. Toon van Hooijdonk, die vandaag het ambt van bijzonder hoogleraar Zuivelkunde aan Wageningen Universiteit aanvaardde.
De huidige voedingsvoorlichting legt te eenzijdig de nadruk op wat we niet moeten eten, zoals verzadigd vet, suiker en zout. Daardoor dreigen we essentiële nutriënten, zoals eiwitten, vitaminen en mineralen, te missen. De voedingsvoorlichting zou daarom meer de nadruk moeten leggen op wat we wel moeten eten.
Besparing
Van Hooijdonk (59) is Corporate Director Research van Campina en als bijzonder hoogleraar werkzaam aan Wageningen Universiteit. In zijn inaugurele rede haalde Van Hooijdonk Amerikaans onderzoek aan. Volgens dat onderzoek levert voldoende zuivelconsumptie een aanzienlijke besparing in de gezondheidskosten op. De effecten zijn het grootst voor hoge bloeddruk, obesitas, en diabetes type 2.
In Nederland is dit nog niet aan de orde want hier ligt de zuivelconsumptie hoger dan in de VS. Maar dit onderzoek toont volgens Van Hooijdonk aan dat een dalende consumptie van melk en melkproducten een negatief effect kan hebben op de gezondheid.
Omstreden
De uitspraken van Van Hooijdonk zijn omstreden want staan haaks op eerdere wetenschappelijke uitlatingen. Zo komt T. Colin Campbell, biochemicus aan de Cornell University, tot volledig andere conclusies. Campbell doet zijn hele leven al onderzoek naar de effecten van melk op de gezondheid. In zijn belangrijkste studie, The China Study, concludeert hij dat mensen die een dierlijk en eiwitrijk dieet volgen, tot zeventien keer meer kans hebben op bepaalde vormen van kanker. De studie heeft deze naam gekregen omdat uit een vergelijking van zuivelconsumptie wereldwijd bleek dat onder Chinezen - die vooral groente en fruit eten - minder hart- en vaatziekten voorkwamen en ook waren er veel minder botbreuken door botontkalking in China.
Koe uit wandelen
Ook professor Walter Willet is sceptisch. Hij zegt op Gezondheidsplein: “We hebben geen grote hoeveelheden zuivel nodig om bijvoorbeeld het risico op botfracturen laag te houden. Wanneer je het risico op een botbreuk wilt verlagen is mijn advies: drink geen melk, maar neem de koe uit wandelen.”
Weer een andere studie toont aan dat de consumptie van melk een verhoogde kans op kanker heeft. “We concluded that greater milk consumption was associated with higher levels of IGF-1,” zegt onderzoeker Michelle Holmes op een Harvard-website. Het hormoon IGF-1 is al vaker geassocieerd met een verhoogd risico op prostaat-, long- en borstkanker.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf















Reageren via Facebook