Minicursus SEO: zo word je gevonden via zoekmachines /13 reacties

Keywords prioriteren

beeld: LWPicturesUiteraard kun je niet zomaar al deze woorden gebruiken. Je dient een prioriteit te stellen binnen je selectie van keywords. Via de Traffic Estimator van Google krijg je een kleine indicatie van op welke woorden meer verkeer zit dan op andere. Op die manier kun je dus zien wat je belangrijkste keywords zijn en welke woorden iets minder relevant zijn.

Belangrijke tekstelementen

Wat doe je met deze keywords? Een HTML-pagina bevat een aantal elementen die belangrijker zijn dan andere. De belangrijkste zijn titel, meta description en URL. Deze drie kom je tegen in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. In het voorbeeld zie je de titel ‘Sync.nl – innovatie in ondernemen’; de meta description ‘Sync.nl – het beste in wetenschap, ondernemen en technologie strikt persoonlijk’; en de URL ‘sync.nl/’ duidelijk terugkomen.

Een goed en aantrekkelijk geschreven titel en meta description nodigen uit om door te klikken. Maar het is vooral belangrijk om in je titels de juiste keywords te gebruiken, omdat dit je rankings veel goed doet. De meta description heeft geen directe invloed op je rankings, maar als iemand zoekt op ’sync’ zie je in het voorbeeld dat keywords in de titel, meta description en URL vet worden weergegeven, wat de zichtbaarheid verhoogt in de zoekresultaten.

Headings

Een HTML-pagina bevat meerdere headings. Zoekmachines hechten waarde aan de woorden die in deze headings staan. Zeker de ‘heading 1′ (’h1′) is een belangrijke. Als je hierin weer de juiste keywords zet, is dit positief voor je ranking op deze keywords.

Bodytekst

Nu pas wordt de tekst belangrijk. Veel mensen die een website vullen slaan al het genoemde voorwerk over en beginnen direct een leuke tekst te maken. Het gevaar is dan echter groot dat je niet de juiste keywords gebruikt.
Ook is het zo dat je juist in de paginatitel en de headings winst kunt boeken als je de juiste keywords gebruikt. De bodytekst is echter wel belangrijk, omdat zoekmachines deze ook lezen. Gebruik ook hierin de juiste keywords.