Minicursus SEO: zo word je gevonden via zoekmachines /13 reacties

Praktijk

beeld: Adria GarciaEn nu de praktijk. Aan de hand van bovenstaande theorie ga ik een bepaalde tekst redigeren. Ik heb een tekst gekozen van een willekeurige, mij onbekende website.
Op Woonwebsite.nl vond ik een tekst over vloerkledenspecialist D. Carpets. De tekst bevatte het volgende aan belangrijke tekstelementen:

  • Titel: D. Carpets Vloerkleden
    Vloerkleed - Karpet - Karpetten - informatie - info - aanbieding - foto
  • Description: D. Carpets, op de Woonwebsite vindt u uitgebreide informatie en voorbeelden van de vloerkleden van D. Carpets
  • Headings: niet aanwezig
  • Tekst:
    Vloerkleed | Karpet
    “D. Carpets: mode om met voeten te treden
    Knallende kleuren, creatieve contrasten, subtiele schitteringen, mooie materialen, intrigerende structuren, bijzondere dessins. De karpetten van D. Carpets hebben in alle opzichten de juiste look, feel én touch. Ze kunnen exact op maat gemaakt worden: in élke gewenste kleur(en), afmeting en vorm. D. Carpets werkt samen met internationaal gerenommeerde ontwerpers zoals Karim Rashid en Brigitte & Siegfried Bensinger en uit Nederland Jan des Bouvrie, Gerard van der Berg en Kiki van Eijk.”

Taalfouten

De website is SEO-technisch gezien zeker niet optimaal, maar we focussen op het contentdeel van de webpagina.
Er is veel aan te merken op de de content van deze webpagina. De titel is spammy en de description bevat niet de belangrijke keywords, zoals vloerkleed, vloerkleden, karpet, karpetten.
Headings ontbreken in het geheel en het woord vloerkleed komt slechts één keer in de bodytext voor. Daarnaast zitten er ook nog spel- en taalfouten in de tekst. Alles bij elkaar valt hierin een flinke winst te boeken.

Keywords definiëren

De tekst gaat duidelijk over D. Carpets. Dat zal dan ook het topkeyword worden. De tekst gaat echter ook over karpetten en vloerkleden. Logische synoniemen voor deze woorden zijn vloerbedekking, vloerkleed (enkelvoud), karpet (enkelvoud), tapijt, maar ook woorden als kleed en kleden zijn synoniemen die we niet mogen vergeten.
Zo komen we tot deze keywoordenlijst: karpet, karpetten, kleed, kleden, tapijt, vloerbedekking, vloerkleed, vloerkleden.

    De volgende stap is dat we de keywords moeten prioriteren. Hiervoor gebruiken we de al eerder genoemde Google Traffic Estimator. De output is te lezen in bijgaand plaatje (klik om te vergroten).