Minicursus SEO: zo word je gevonden via zoekmachines /13 reacties

Algemeen

Dennis JonezNu moeten we echter wel bedenken dat zowel kleden als vloerbedekking als tapijt vrij algemene woorden zijn. Deze woorden kunnen op meer slaan dan alleen op vloerkleden en karpetten, dus is het beter directe synoniemen van vloerkleden of karpetten als leidend te gebruiken. Uit bovenstaande lijst volgt deze volgorde van prioriteit (enigszins arbitrair):

1. D. Carpets
2. vloerkleed
3. vloerkleden
4. karpet
5. karpetten
6. kleden
7. vloerbedekking
8. tapijt
9. kleed

Teksten

Aan de hand van de genoemde keywords worden nu de teksten geschreven. Eerst de titel en description die het meest optimaal lijken:

  • Titel: “D. Carpets – Een mooi vloerkleed of karpet kopen”
  • Description: “U bent op zoek naar vloerkleden of karpetten? Een karpet doet het in uw huis schitterend als vloerbedekking. De kleden van D. Carpets zijn erg populair.”

De titel bevat de top 3 aan keywords. In de description zijn juist andere keywords verwerkt, zodat er op meerdere zoekopdrachten woorden vet worden weergegeven in de zoekmachine.

Headings

Vervolgens de headings. Omdat de tekst niet al te lang is, plaats ik 1 heading h1 en 2 headings h2. De huidige tekst heeft ook drie kopjes, dus ik hou de positie van deze kopjes aan. Weer probeer ik de belangrijkste keywords in deze headings te plaatsen.

  • Heading 1: D. Carpets
  • Heading 2: Een schitterend vloerkleed of karpet
  • Heading 2: Kwalitatieve vloerkleden en karpetten

Boodschap

De laatste stap is de tekst nu zo herschrijven dat de boodschap gelijk blijft, maar de tekst beter wordt voor zoekmachines. Dit betekent de tekst uitbreiden met keywords, zonder dat het spammy lijkt.
De belangrijkere keywords moeten vaker voorkomen dan andere. Ook de leesbaarheid mag beter.

“D. Carpets
Een schitterend vloerkleed of karpet
De karpetten van D. Carpets bieden de juiste look, feel en touch. Een vloerkleed zal zeker een uitbreiding zijn op uw interieur. De vloerkleden van D. Carpets staan bekend om hun:

• Knallende kleuren
• Creatieve contrasten
• Subtiele schitteringen
• Mooie materialen
• Intrigerende structuren
• Bijzondere dessins

D. Carpets kan haar karpetten exact op maat maken. Elk vloerkleed wordt in de gewenste kleur, afmeting en vorm gefabriceerd. De vloerkleden van D. Carpets zijn o.a. gebruikt door gerenommeerde ontwerpers zoals Karim Rashid en Brigitte & Siegfried Bensinger en uit Nederland Jan des Bouvrie, Gerard van der Berg en Kiki van Eijk.”

De tekst is inhoudelijk niet veel veranderd in verhouding tot het origineel. Er zijn echter veel meer keywords gebruikt op belangrijke locaties.

Veel verkeer

Binababy 123Tekstschrijven voor zoekmachines is niet makkelijk.
Ik heb in dit artikel nog niet eens een kwart kunnen zeggen van wat er allemaal bij komt kijken. Zo zou ik nog aandacht kunnen besteden aan het schrijven voor conversieoptimalisatie. Ook hebben we nu slechts een stukje van een enkele pagina gepakt, zonder dat we hebben gekeken op welke positie deze pagina in de site staat. We hebben ook niet stil gestaan bij wát je zoal moet beschrijven.

Tekstschrijven voor zoekmachines is ook zeer tijdsintensief. Voor SEO heb je vaak wat langere teksten nodig. Als je dan ook nog de juiste keywords moet bepalen, ben je zo een hele tijd bezig met slechts één tekst.

Tekstschrijven voor zoekmachines levert echter ook veel verkeer op. Dit is een feit en de reden waar je het uiteindelijk allemaal voor doet.
Zoekmachineverkeer is het makkelijkste verkeer om te bereiken en je doet iets fout als je deze groep compleet vergeet.

Reageren via Facebook

Over Erik-Jan Bulthuis

Erik-Jan werkt als Head of Operations bij Onetomarket Onetomarket, een van de grotere online marketingbedrijven in Nederland.