Mond-tot-mond 2.0, een geniale marketingtool /1 reactie

Mond-tot-mond 2.0, een geniale marketingtool

Mond-tot-mondreclame of WOM (Word Of Mouth) wordt al sinds jaar en dag door marketers gekoesterd als een goedkope en toch vaak effectieve vorm van reclame. De invloed van sociale media en weblogs leek een enorme impuls te geven aan WOM — immers, de grootte van onze Trust Networks nam proporties aan waar niemand twintig jaar geleden van had kunnen dromen — maar nu berichtte Mintel onlangs dat online WOM lang niet zo effectief is als de ouderwetse face-to-face variant. Back to basic dus… of toch niet?

Social Media Marketing

In zijn Social Media Marketing Industry Report schrijft de vooraanstaande marketingspecialist Michael A. Stelzner dat inmiddels zo’n 65 procent van de marketers per week 5 uur of meer besteedt aan het gebruik van social media voor marketingdoeleinden. Opvallend is ook dat deze gemiddelde tijdsbesteding groeit naarmate men er langer mee werkt. De groep marketers die al een of meerdere jaren aan social media marketing doen, besteedt er gemiddeld 20 uur per week aan. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat ruim een derde van alle Amerikaanse volwassenen actief is op sociale netwerksites. De mogelijkheden lijken hierdoor eindeloos.

‘Echte’ vrienden

De cijfers die Stelzner noemt, wekken de indruk dat marketers tevreden zijn over de resultaten die ze boeken door het gebruik van sociale media. Deze perceptie strookt echter niet met de bevindingen van Mintel. Zij stellen dat de kracht van mond-tot-mondreclame in het ‘echte’ leven een stuk sterker is dan online. Van de ondervraagden gaf 34 procent aan een product op aanraden van een vriend of familielid te kopen, tegenover slechts 5 procent die zou vertrouwen op het oordeel van een blogger. Onlogisch klinkt dit niet: onze vrienden en familieleden hebben in de meeste gevallen tenslotte meer gedaan om ons vertrouwen te winnen.

Online versus offline

Toch vergeet het Mintel-rapport ogenschijnlijk rekening te houden met een belangrijke factor: dat ons ‘echte’ leven en ons online leven vaak zo met elkaar verweven zijn dat een strikte scheiding haast niet meer mogelijk is. De structuur van ons sociale leven is drastich veranderd sinds de rappe opkomst van Web 2.0, waardoor we onze online vrienden in veel gevallen ook tot onze echte vrienden zijn gaan rekenen, en andersom. Zo kan het oordeel van iemand die we online hebben leren kennen, net zo zwaar gaan wegen als dat van onze fysiek aanwezige vrienden en kennissen.

Internet biedt de mogelijkheid om de mening van een expert te vragen

Productonderzoek

Bovendien wordt in een reactie op het rapport terecht opgemerkt dat online en offline mond-tot-mond vaak naast elkaar gebruikt worden. Eerst research doen op het Web, om vervolgens met een vriend of partner de overgebleven opties door te spreken, is een zeer gebruikelijke gang van zaken. Bovendien biedt internet de mogelijkheid om de mening van een expert te vragen — niet iedereen heeft tenslotte een softwarewhizz of een auto-aficionado in zijn of haar nabije omgeving. Niet elk produkt vereist natuurlijk zo’n grondig en gespecialiseerd vooronderzoek, maar de boodschap is duidelijk: social media marketing is nog lang niet dood!

Reageren via Facebook

Over Leonie van der Meer

Leonie van der Meer is redacteur bij Liones. Zij is medeverantwoordelijk voor uitgaven als Scriptiewinkel.nl en de rapportenservices. Haar werk bij Liones combineert zij met een fulltime onderzoeksmaster Literatuur aan de universiteit Leiden, die zij in de zomer van 2009 hoopt af te ronden.