Motto Steve Jobs zorgt voor voedselrevolutie /reageer

Motto Steve Jobs zorgt voor voedselrevolutie

Experts verwachten dat tot 2020 de vraag naar vlees verdubbelt ten opzichte van nu. Dit is problematisch, want de dierlijke voedselketen is de meest intensieve. Zo zorgt de productie van dierlijk voedsel voor 14,5 procent van de uitstoot van broeikasgassen. Daarnaast is er voor de productie van vlees ook een immense hoeveelheid aan land en water nodig en zorgt het voor grondwatervervuiling en misbruik van antibiotica. En dan is het onderwerp dierenwelzijn nog niet eens aangesneden.

Om de problematiek rondom vlees te verminderen - of beter nog, weg te nemen - zou iedereen vegetariër moeten worden. Toch is dit voor veel mensen geen aantrekkelijk vooruitzicht. De gedachte aan ’smakeloze’ vleesvervangers, of het niet willen laten staan van vlees neemt al snel de overhand. Gelukkig ligt een oplossing in het verschiet.

High-tech voedselstart-ups

De laatste tijd schieten high-tech voedselstartu-ps als paddenstoelen uit de grond. Met in hun achterhoofd het motto van Steve Jobs (“mensen weten niet wat ze willen tot je ze het laat zien”) zijn zij bezig met een voedselrevolutie. Dit doen zij door het ontwikkelen van vlees en eieren die bestaan uit plantaardige stoffen of gekweekte fragmenten van dierlijk weefsel. Ook dromen zij van een bestaan zonder boodschappen en het kauwen van voedsel. Hoe? Door het ontwikkelen van een vloeibare maaltijd die gemaakt is van de bijproducten van algen.

Algoritmisch voedsel

Op dit moment zijn ei- en vleesvervangers in maar weinig huishoudens terug te vinden. Volgens Josh Tetrick, chef veganistisch eten van het restaurant Hampton Creek in San Francisco, komt dit doordat deze producten te ver afwijken van de ‘echte’ producten. Het grote verschil tussen de huidige vervangers en de producten van Tetrick is dat deze laatste met de computer worden samengesteld. De technische voedselstart-ups hebben namelijk meer vertrouwen in de computerwetenschap dan in de voedselwetenschap. De huidige vleesvervangers bevatten meestal soja, tarwe en plantaardige zetmeel. De ‘food 2.0′-bedrijven gaan verder en gebruiken computeralgoritmen die honderden of soms wel duizenden plantensoorten analyseren. Door deze analyses kunnen zij uitzoeken welke verbindingen ze kunnen strippen en gebruiken om een goede vleesvervanger te maken. “Onze vice-president data was eerder hoofd van data analytics voor Google Maps en YouTube. En ook de laatste zeven mensen die we hebben aangenomen zijn datawetenschappers”, aldus Tetrick. “We kunnen experimenten doen aan de hand van de data en niet door ingrediënten met elkaar te mixen.”

Technologiebedrijven geïnteresseerd

De start-ups hebben de interesse gewekt van technologiebedrijven. Zo hebben de kapitaalvermogende ondernemingen zoals Kleiner Perkins Caufield & Byers, Closed Loop Capital, Khosla Ventures en Collaborative Fund geld geïnvesteerd in voedsel 2.0 projecten. Maar ook grote namen uit de technische wereld steunen de projecten. Zo steunen Sergey Brin van Google, Biz Stone van Twitter, Peter Thiel van PayPal en Bill Gates van Microsoft de start-ups. De technologische voedselondernemers hopen nu de consumenten verslaafd te maken aan de nieuwe vleesvervangers.

Moraal of superioriteit?

Of het nou voor morele redenen is of vanwege een groot geloof in de superioriteit van hun eigen visie, high-tech food ondernemers zijn vooral gefocust op het bieden van een alternatief voor vlees. “We zijn op zoek naar een nieuwe uitvinding voor de groothandel voor dit rare voedselsysteem waardoor mensen verkeerde dingen doen”, Tetrick. Tetrick heeft een vervanger voor ei bedacht, dat bestaat uit proteïnen van de Canadese gele erwt. Zijn vervanger voor ei integreert hij onder andere in mayonaise. Inmiddels beginnen zijn producten hun weg te vinden in de schappen van winkels over de hele wereld.

Ethisch verantwoorde romantiek

Dit druist natuurlijk in tegen de principes van de lokale en ambachtelijke voedselbeweging, waarbij de bediening in een restaurant een romantisch verhaal houdt over de herkomst en bereiding van de gerechten op de kaart. De hoofdgedachte is hier zo puur mogelijk eten, hoe natuurlijker en minder bereid, des te beter. En toch, ondanks hun radicaal verschillende benaderingen, delen beide stromingen hetzelfde verlangen om een duurzamere voedselketen te ontwikkelen. “Sinds Sylvester Graham de Grahamcracker uitvond, hebben mensen geprobeerd om hun ethische positie te materialiseren naar moraal en ideologisch puur voedsel”, aldus Heather Paxson, antropoloog aan het Massachusetts Institute of Technology. Volgens Paxon werd de Grahamcracker ontworpen om de magen van mensen te vullen, zodat zij minder snel vlees en andere rijke voedingsmiddelen gingen eten.

Reageerbuisburger

Ondertussen zitten ook andere wetenschappers niet stil. Zo kweekte een team van de Universiteit Maastricht onder leiding van Mark Post onlangs de eerste reageerbuisburger. Het team kweekte de burger van stamcellen van vee. De burger werd uitgeprobeerd in bijzijn van journalisten tijdens een bijeenkomst in Londen vorig jaar. Volgens Post heeft het team laten zien dat het mogelijk is, maar dat er nog wel een lange weg te gaan is. De burger kostte bij elkaar namelijk 332.000 dollar, en dat is toch wel behoorlijk veel voor een hamburger.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.