Nieuws/ MySpace gaat nu echt de Chinese markt op /reageer

door: Marjon Vinck
over: internet, concurrentie, strategie, businesstrends
op: 27 april 2007

MySpace gaat niet alleen in het nieuws, maar boort na de Spaanstalige markt nu ook die in China aan, aldus VentureBeat.

De overstap naar China vindt veel meer overwogen plaats dan de lancering van de Spaanstalige site, alleen al vanwege de enorme (financiële) belangen die ermee gemoeid zijn. Samen met twee bedrijven, IDG VC en China Broadband Capital, heeft News Corp. - eigenaar van MySpace - namelijk een kapitaal van zo’n 100 miljoen dollar bijeengelegd om MySpace China te runnen.

Het bedrijf en de site zullen volledig vanuit China zelf gerund worden, omdat eerdere internetbedrijven uit de VS te maken kregen met allerlei soorten tegenwerking vanuit de regering. Als leidinggevende is Luo Chuan, voormalig senior executive van Microsoft in China, aangetrokken en is de strategie mede bedacht door Wendi Deng, de van oorsprong Chinese vrouw van News Corp. eigenaar Rupert Murdoch. Deng zal overigens geen belang in het nieuwe bedrijf nemen.

Dat News Corp. met MySpace naar China overstapt, is niet zomaar: China vormt nu al de op één na grootste internetmarkt en als de tekenen ons niet bedriegen, zal het in vijf jaar tijd zelfs de grootste ter wereld zijn. Wel zal zij ervoor moeten waken dat ze snel een deel van de markt in handen krijgen, omdat inmiddels ook andere partijen op deze markt in China loeren.

Reageren via Facebook

Reacties