Nieuws/ MySpace 'steelt' kaskraker van Facebook /reageer

door: Ewald Smits
over: internet, concurrentie, bedrijfsgroei, computer
op: 27 november 2007

Herrie in social networksland: News Corp’s zeer populaire sociale networksite MySpace is van plan om het meest populaire onderdeel van concurrent Facebook te kopieren en binnen een maand aan al haar gebruikers beschikbaar te stellen. Het gaat om het onderdeel NFO (news feed optimization). Facebook overweegt juridische stappen.

Dat meldt RedHerring, die het weer van Reuters oppikte.
News Feed Optimization lijkt qua systeem heel erg op Googles Search Engine Marketing. Maar waar het bij Google om tekstadvertenties gaat, gaat het bij Facebook om nieuwsfeeds. Nieuwsmakers kunnen tegen betaling nieuws beschikbaar stellen aan alle gebruikers van Facebook. De feeds worden - net zoals bij Googles AdSense - contextafhankelijk geplaatst in het Facebook-netwerk. Betalen gaat - net zoals bij Google - per klik.

Facebook is de snelst groeiende social networksite op de planeet. Drie jaar geleden holde iedereen nog achter Friendster aan. Toen dat had afgedaan, kwam MySpace, dat nog steeds de grootste is. Maar Facebook lijkt veelbelovender, vooral dankzij de spectaculaire groei. Time meldt dat het platform op dit moment 150.000 nieuwe gebruikers per dag begroet.

Reageren via Facebook

Reacties