Reacties/ Narrowcasting zoekt naar businessmodellen printlink


AlexA (22 mei 2007, 12:26)

Mijn naam is Alex Albers en ik ben werkzaam bij Enorm, een landelijke Doe-Het-Zelf speciaalzaak keten. Hier heb ik meegewerkt aan het inzetten van Narrowcasting op de winkelvloer. Momenteel hebben we slechts 10 vestigingen voorzien met schermen, maar het streven is om al onze verkooppunten van Narrowcasting te voorzien.

De titel van dit onderwerp vind ik goed gekozen, maar zoals bij elke nieuwe trend eigenlijk vanzelfsprekend. Ik bedoel, geef mij 1 goed voorbeeld van een bedrijf die een nieuwe trend in 1 keer goed heeft uitgevoerd. Deze zijn er niet.

Elk bedrijf dat aan NC doet zal een groeifase moeten doorlopen, net zoals de bedrijven dit doen bij Internet. Vrijwel iedereen begon hier de eerste stappen te zetten met "aanwezig zijn", of met andere woorden: een digitale brochure. Ondertussen weten we wel beter. Ik denk dat dit met NC ook zo zal lopen.

Er zal dus nog veel geëxperimenteerd worden waarbij sommigen de plank volledig mis zullen slaan en NC als negatief wordt ervaren. Feit is wel dat de supermarktketen Tesco in de UK enorm veel "kijkers" heeft en niet veel onderdoen aan het bereik van de omroepen. Ze hebben zelfs tv-studio's waar programma's worden opgenomen voor de schermen. Bedragen voor een commercial van een fabrikant benaderen ondertussen de prijzen van een commercial bij een omroep.

Bij onszelf zie ik dat niet gebeuren, maar wij zijn ondertussen wel begonnen met NC en hopen snel een goed en werkend businessmodel op te zetten.

Bastiaan (22 mei 2007, 13:01)

We komen hier enkele problemen tegen die mede ontstaan door termologie(misbruik).
Ten eerste praat u hier bijna continu over Digital Signage en niet narrowcasting.
Deze termen zijn liggen in elkanders vaarwater maar dekken niet dezelfde lading.
De uitleg op Wikipedia is dan ook niet correct.
Digital Signage omvat,zoals het woord al verklaart, alle digitale openbare uitingsvormen dat veelal middels beeldschermen op een narrowcasting manier wordt toegepast. Narrowcasting is derhalve en toepassingsmethode.
Hoe "narrow" de casting is ligt aan de totaaloplossing.
Ook de digital billboards waar hier over wordt gepraak is niet zondermeer narrowcasting.
Pas op het moment dat de content is afgepast op het voorbijgaand publiek, tijd en plek wordt het een vorm van narrowcasting.
Als er simpelweg reclame-uitingen worden getoont omdat er massapubliek langs komt - vaak vanwege een groot berijk - dan is dat dus nog geen narrowcasting. Narrowcasting kan daarnaast bijvoorbeeld ook alleen gerichte audio uitzendingen omvatten.

Het bussinessmodel wordt derhalve vaak een voortvloeiing van de digital signage. Narrowcasting wordt daar een onderdeel van (of juist andersom).

Verder prima denkwerk; alleen zijn de zijsprongen te breed mijnsinzien.

HvdM (24 mei 2007, 07:37)

Ik blijf mij verbazen over de fase waarin NC zich kennelijk blijft bevinden. Al in 2005 schreef ik diverse publicaties en handleidingen over NC. En nog steeds lees ik dergelijke artikelen op internet en zie ik bedrijven (met name seniormanagement) worstelen met NC. Ook de term wachtverzachter doet mij steeds weer gruwelen.

Punt is dat er zo weinig bekend is over succesvolle NC. Dat Tesco veel publiek is prima, maar levert het op? En is de advertentieruimte op Tesco TV nu helemaal verkocht? Over business model gesproken.... Senior management wil graag cases lezen over succesvolle trajecten. Intern en extern. Nu is dat sentiment nog te negatief.

Ander punt zijn del everanciers. Bij welke partij in Nederland kan je alles inkopen? Van techniek tot perfect afgestemde (regionale) content? Een zogenaamd MediaPowerHouse. Ze zijn er, maar schaars. Ook dat schrikt het management af. En laten we het nog maar niet hebben over de locaties hebben waren de schermen hangen en wat ze presenteren op alle tijdstippen. Er is nog steeds (te) veel winst te behalen!

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje