'Nederlander helemaal niet milieumoe' /2 reacties

CO2-uitstoot

Spaargaren pleit dan ook voor instrumenten die mensen in staat stellen een verantwoorde keuze te maken. “Er moet bijvoorbeeld een goed labelingsysteem voor voedingsmiddelen komen. Zo’n milieulabel zou informatie moeten bevatten over CO2-uitstoot als gevolg van productie en vervoer van het product. Met dat soort informatie kan een consument dan berekenen wat de CO2-druk van zijn dagelijkse maaltijd is.”

De milieuwetenschapper deelt niet de conclusie die de stichting iNSnet eerder dit jaar trok uit haar Duurzaamheid Monitor 2008, dat Nederlanders duurzaamheid minder belangrijk zijn gaan vinden. “Ik merk juist een grote bereidheid bij consumenten om duurzame keuzes te maken. Maar er moet wel wat te kiezen zijn, zodat de intentie zich ook echt kan vertalen in gedrag.”

Latente bereidheid

Peter van Vliet, voorzitter van iNSnet, nuanceert de uitkomst van het onderzoek van zijn stichting overigens. Volgens hem laat de Duurzaamheid Monitor 2008 wel een grote “latente bereidheid” tot duurzaam gedrag zien. “De afname in het belang dat aan duurzaamheid werd toegekend, leek eerder dit jaar verband te houden met toenemende economische problemen in de wereld. Ook werd in de media dit jaar minder over duurzame onderwerpen bericht dan vorig jaar.”

MilieuCentraal, de landelijke organisatie die consumenten praktische milieu-informatie geeft, heeft geen aanwijzingen dat de belangstelling voor duurzaamheid afneemt. “Het aantal bezoeken op onze website is het afgelopen jaar verder gestegen, tot gemiddeld 6.000 per dag”, vertelt persvoorlichter Mariken Stolk. “Voor ons is dat een signaal dat een groeiend aantal mensen in hun dagelijks leven bezig is met zaken als energie en milieu.”

Reageren via Facebook

Over Martine Postma

Martine Postma is freelance journalist. Ze schrijft over duurzaamheid en milieu. Daarnaast organiseert ze activiteiten om duurzaamheid op lokaal niveau te bevorderen. Ook verkoopt ze duurzame producten via www.wiegtotwieg.nl