Nederlanders prutsen maar wat aan op internet /3 reacties

Nederlanders prutsen maar wat aan op internet

Wij Nederlanders lopen altijd te dwepen met onze eerste plaats wat internetgebruik betreft, maar nu komt de aap uit de mouw: we kunnen er niks van. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat ons land maar weinig vaardige internetgebruikers heeft.

Gemiddelde

In 2007 was slechts een op de zeven Nederlandse internetgebruikers zeer vaardig. Hoewel het aandeel ‘internetgebruikers met veel vaardigheden’ in de afgelopen twee jaar verdubbelde, ligt het maar net iets hoger dan het gemiddelde in de EU.

Ook in onze buurlanden Duitsland en België houdt de ontwikkeling van internetvaardigheden geen gelijke tred met de snelle verspreiding van ICT-voorzieningen. In Estland en Finland daarentegen beschikte meer dan een op de drie internetgebruikers over hoge vaardigheden.

Doen

Meer dan 80 procent van de internetgebruikers leert vaardigheden op internet door te doen. Daarnaast worden twee van de drie internetgebruikers geholpen door familie, vrienden of collega’s. Het volgen van een cursus wordt vooral door internetgebruikers met weinig vaardigheden genoemd.

Chatrooms

In Nederland internetten 11 miljoen mensen. Bijna allemaal gebruikten zij in 2007 een zoekmachine om informatie te vinden (95 procent) of verzonden ze e-mails met bijgevoegde bestanden (86 procent). Een veel beperkter deel liet berichten achter op chatrooms en nieuwsgroepen, telefoneerde via internet en deelde mappen om muziek of film uit te wisselen (30 procent). Twee op de tien internetters ontwierpen zelf een webpagina.

Internetters tussen 65 en 75 jaar ondernemen veel minder activiteiten op het web dan jongeren van 12 tot 25 jaar. Ouderen gebruikten het internet in 2007 vrijwel alleen om informatie op te zoeken of om te e-mailen. Jongeren gebruikten het internet vooral ook voor andere activiteiten als chatten (54 procent), telefoneren via internet (50 procent) of delen van muziek of films (57 procent).

Reageren via Facebook

Over Laura Vogels

Laura Vogels heeft haar eigen tekst- en redactiebureau Het Taallokaal en is hoofdredacteur van het magazine Marketing ResearchBase. Daarnaast draagt ze regelmatig bij aan In Feite.