Nederlandse modesite wil groeien dankzij Facebook /reageer

Nederlandse modesite wil groeien dankzij Facebook

Fashiolista, waar we eerder over schreven in een artikel over de aandachtseconomie, heeft een samenwerking gesloten met Facebook. De startup wordt dé mode-app voor de nieuwe Facebook Timeline.

In november kreeg de sociale modewebsite Fashiolista contact met het Facebookteam in Londen. Dat was nodig, want het bepaalt zelf welke bedrijven in de Timeline mogen inbreken. Michiel Muller, Fashiolista-investeerder van het eerste uur, zegt: “Facebook kijkt hoeveel gebruikers je site heeft en of het past binnen zijn strategie. Mode past wat dat betreft, net als muziek, perfect op een platform als Facebook.”

Stijging van 5 tot 10 procent

Met de Fashiolista’s Timeline app kunnen Facebookleden nagaan hoe en wanneer hun kledingstijl is veranderd. Verder kunnen ze modevoorkeuren nog makkelijker delen: Via Facebook worden ook hun vrienden betrokken bij hun updates op Fashiolista. Zo komt een hele grote stroom aan niet-leden in aanraking met het platform van de startup.

Oprichter Joost Nauta vertelt: “De resultaten zijn extreem pril, maar het aantal gebruikers stijgt momenteel dagelijks tussen de 5 à 10 procent.” Muller wijst er daarnaast op dat sinds Spotify eind vorig jaar een exclusieve Facebook-app is geworden, daar het aantal gebruikers is verdubbeld.

Omzet is nog laag

In januari riep Sprout Fashiolista na een verkiezing nog uit tot de beste startup van 2011. Fashiolista, nu op ruim 600.000 gebruikers, presteert goed in landen als Italië, Spanje, Turkije, Mexico en Portugal, met als uitschieter Brazilië. Daar komt meer dan 15 procent van de community vandaan. Nauta: “We willen over een paar jaar bij de top drie van fashionsites in de wereld horen. Dat betekent dat we minimaal voor drie miljoen gebruikers gaan.”

De omzet van de website is nog niet aanzienlijk. Driekwart van de inkomsten zijn afkomstig van commissies, met Fashiolista-bezoekers die worden doorverwezen naar webwinkels en daar iets aanschaffen. Een kwart van de omzet komt van banners en promotie-acties, waarbij een webshop in combinatie met kortingen en Facebook-teasers extra in de schijnwerpers komt te staan. Fashiolista heeft klanten als modeconcerns Hunkemöller, G-Star, Topshop en Asos.

Azië is een groeimarkt

Om het groeiende aantal gebruikers in Brazilië en ook een fashion capital als New York naar omzet te kunnen vertalen, stelde de startup inmiddels al vaste vertegenwoordigers in Rio de Janeiro, Istanbul en New York aan.

De site wordt dit jaar toegankelijk gemaakt en vertaald voor de Aziatische markt. “In Azië ligt nog een hele grote groeimarkt. Vooral Japan is superbelangrijk”, aldus Nauta, die onlangs ook een partnership aanging met het Nederlandse modeplatform United Styles, opgericht door de in China gevestigde entrepreneur Marc van der Chijs.

Ook interessant:

Het nieuwe strijdtoneel: aandacht
Spotify wil muzikaal app-platform worden
De Grote Techoorlog van 2012

Reageren via Facebook

Reacties

Over Bas van Essen

Bas van Essen is journalist bij ondernemersblad Sprout. Hij heeft een speciale interesse voor innovatie, technologie, startups en de internetscene.