Nieuws/ Nederlandse vrouw niet ambitieus /reageer

door: Kevin Konings
over: personeel, psychologie
op: 16 oktober 2007

Het blad Opzij heeft ter gelegenheid van haar 35-jarige jubileum samen met Margriet een enquête uitgevoerd onder ruim duizend Nederlandse vrouwen. De conclusies die uit deze enquête naar boven komen, liegen er niet om: de Nederlandse vrouw is over het algemeen niet ambitieus en het krijgen van kinderen is slechts voor een klein deel van de vrouwen het belangrijkste in hun leven. Ook denken vrouwen vaak veel te rooskleurig over hun financiële positie als hun partner weg zou vallen.

Baan buitenshuis

Zesenvijftig procent van de vrouwen die ondervraagd zijn, werkt buitenshuis, hiervan werkt tweederde parttime. De lezeressen van Opzij zijn verantwoordelijk voor dit hoge percentage: 73 procent werkt buitenhuis, waarvan 55 procent parttime.
Twaalf procent van de geënquêteerden zegt dat het krijgen van kinderen het belangrijkste is in hun leven. Deze mening wordt gedeeld door een op de twintig Opzij-lezeressen en 15 procent van de lezeressen van de Margriet.

Salarisverhouding

In huishoudens waar beide partners werken, verdient zeventig procent van de mannen meer dan de vrouw. In 22 procent van de huishoudens verdienen beide partners evenveel of verdient de vrouw zelfs meer. Bij de lezeressen van de Margriet is dat 19 procent en bij de Opzij-lezeressen is dat 32 procent. Dit wil zeggen dat een groot deel van de vrouwen in financiële moeilijkheden zou komen als de man weg zou vallen. 63 procent van de vrouwen zegt echter dat zij helemaal of in ieder geval voor driekwart in hun onderhoud kunnen voorzien.

Verklaring

Een verklaring voor het verschil in percentages tussen de Margriet-lezeressen en de lezeressen van Opzij, zou kunnen zijn dat de lezeressen van de Margriet over het algemeen wat traditioneler zijn ingesteld, en Opzij een blad is voor feministes.

De onderzoeksgroep bestond uit 504 vrouwen. Naast deze groep werden er ook nog eens 254 Opzij-lezeressen en 259 Margriet-lezeressen geënquêteerd.

Reageren via Facebook

Reacties