Reacties/ Niet het aantal, maar het soort calorieën telt printlink


Rob V. (7 augustus 2009, 08:48)

Krijgen we nu dit bekend is weer een nieuwe dieethype?

MartinusK (7 augustus 2009, 14:11)

Interessant, maar het artikel lijkt niet af. Er is geen informatie te vinden over de kleine groep wetenschappers die denken dat Altwater zijn methode achterhaald is en waarom.

Emile (7 augustus 2009, 14:24)

Ik sluit mij aan bij MartinusK. Nogal verontrustende mededeling dat we niet meer moeten kijken naar het aantal calorieën maar naar de soorten. Maar welke soorten dat dan moeten zijn wordt ook niet duidelijk gemaakt in dit artikel.

Sabine (7 augustus 2009, 18:29)

Net als het interessant begint te worden houdt de schrijfster op, dus hier hebben we niets aan. Misschien kan ze de bronnen vermelden zodat we heirover meer te weten kunnen komen.

Susan Krieger (7 augustus 2009, 20:05)

Sluit me bij vorige commentaren aan. Het artikel lijkt alleen te bestaan uit een inleiding? Waar is de rest?

vldr (7 augustus 2009, 22:52)

Eh... waar is pagina 2 van het verhaal?

Rachid (9 augustus 2009, 20:49)

Ik lees het artikel aan iemand voor, maar het verhaal stokt opeens.
Waar is de rest van het artikel ?

rmv (10 augustus 2009, 11:02)

Ik heb het tweede deel even beknopt vertaald van newscientist.com:

Volgens Geoffrey Livesey, een onafhankelijk voedingsdeskundige uit GB, kan het verschil tussen verteren en verbranden 5 tot 25 procent zijn.

Dieetvezels bijvoorbeeld zijn meer bestendig tegen mechanisch en chemisch verteren dan andere vormen van koolhydraten, ze voorzien energie aan orgaanmicroben die een gedeelte van de energie verbruiken voordat deze toekomt aan het lichaam. (1.5 ipv 2 kcal/gram)

Op deze manier geven dieetvezels 25% minder energie dan doorgaans aangegeven. Eiwit kan voor 20% minder worden aangerekend omdat het veel energie kost om ammoniak naar urea om te zetten (3.2 ipv 4 kcal/gram).

In het dagelijks leven geven deze afwijkingen een behoorlijk verschil. In het geval van een brownie ten op zichte van een mueslireep is de laatste toch de gezondere variant doordat er veel vezels en eiwitten in zitten.

20 kcal per dag teveel kan leiden tot 1 kilo vet per jaar.

(bron: www.newscientist.com)

Ton Postmes, oud jeugdarts (13 augustus 2009, 02:03)

Het ter sprake brengen van verschil tussen verbranden en verteren is humbug. De meeste mensen drinken meer en eten meer dan nodig, en slaan dat niet op.
Evolutionair gezien is het noodzakelijk dat meer drinken dan nodig leidt tot meer uitscheiding van water. Even noodzakelijk is dat meer eten dan nodig leidt tot opruiming van het meerdere.
Bij al het gepraat over vetzucht wordt vergeten dat het lichaam zich aanpast aan de opdrachten waar het voor gesteld wordt.

Er zijn diverse levensstijlen denkbaar waarbij een dikkere speklaag functioneel is. Omwille van je speklaag je leven anders inrichten is de zaak op zijn kop zetten.
Gebruik je tijd en leven goed. Dan gebruik je je lichaam goed. Dan wordt je niet te dik en niet te mager. (Zeldzame uitzonderingen daar gelaten.)
Het tellen van calorieën is dan tijdverspillen... en overbodig. Het is een verkeerde stijl. (Dus juist de oorzaak van te dik of te mager worden.)

MrAngry (19 augustus 2009, 12:29)

Wat een onzin Ton, evolutionair gezien is het juist heel logisch om alles wat je extra binnenkrijgt op te slaan. Het is pas sinds zo'n 10000 jaar dat we regelmatige voedselmomenten kennen, daarvoor was er over het algemeen gezien in de winter minder te eten dan in de zomer en in goede jaren meer dan in slechte, zie daar het evolutionair nut van opslag.
Ons lichaam functioneert nog steeds in die oude modus. Het tellen van calorieën is dan geen tijdverspilling (even goed als meer bewegen dat niet is), maar kan juist bijdragen aan het goed gebruiken van je lichaam.

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje