Nieuws/ Nieuw entertainment: content met een eigen touch /reageer
door: | Hugo Louter |
---|---|
over: | internet, mobiel, communicatie, consumenten |
op: | 4 januari 2008 |
In 2012 is een kwart van alle entertainment die wij consumeren ‘user generated‘. Althans, dat stelt Nokia in het rapport A Glimpse of the Next Episode.
Peers
Entertainment komt dan niet meer van traditionele mediagroepen maar wordt gemaakt, bewerkt en gedeeld binnen de peer circle (communities, vriendengroepen enzovoorts). In het rapport wordt hiervoor de term collaborative circular entertainment gebruikt. Het onderzoek door The Future Laboratory werd uitgevoerd in zeventien landen.
Remixen
Mark Selby, vice president Multimedia bij Nokia, zegt dat mensen de wil hebben niet alleen hun eigen content te maken en te delen maar ook om het te remixen en weer door te geven. Hij geeft het voorbeeld van iemand die een filmpje op zijn mobiele telefoon deelt met een vriend. De vriend voegt een mp3 bestand toe en geeft het weer door aan een andere vriend. Deze voegt wat foto’s toe… Op deze manier blijft de content rondgaan tussen vrienden en wordt een deel van de groepsentertainment.
Trends
Volgens Nokia zijn er vier belangrijke trends te noemen.
- Immersive Living heeft te maken met het vervagen van de grenzen tussen offline en online
- Geek Culture staat voor het persoonlijk maken van entertainment en het vervagen van grenzen tussen commercieel en creatief
- G Tech: er komt meer aandacht voor het vrouwelijke, entertainment wordt gemeenschappelijker, democratischer, persoonlijker en emotioneler
- Localism: content wordt lokaal gezocht
En verder
Andere interessante uitkomsten van het onderzoek:
23% koopt films online in digitaal formaat
35% koopt MP3 files online
25% koopt muziek op mobile devices
39% bekijken tv op het internet
23% bekijken tv op mobile devices
46% gebruiken regelmatige Instant Messaging (MSN, Yahoo,…), 37% op mobile devices
29% bloggen regelmatig
28% bezoeken regelmatig social networking sites
22% gebruiken VoIP-toepassingen zoals Skype
17% spelen in Multiplayer online games
17% uploaden files op het internet via mobile devices
Dit artikel verscheen eerder op In Feite
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook