Nieuwe wijzigingen in Google AdWords
/reageer
-
door: Eduard Blacquière over: internet, marketing, e-commerce op: 19 augustus 2008 Een overzicht van alle wijzigingen in Google AdWords in de eerste helft van 2008
Kwaliteitsscore, AdWords richtlijnen, Targeting, Conversion tracking and optimization en Tools
Zoekmachinemarketing is een vakgebied dat zich snel ontwikkelt. Iedereen die er ook maar iets mee te maken heeft, zal dat bevestigen. Alleen al het volgen van de ontwikkelingen op het gebied van de advertentieoplossingen van Google, gegroepeerd in het systeem Google AdWords, is een dagtaak op zich.
Mede daarom hierbij een overzicht van de wijzigingen die er in de eerste helft van 2008 (ruim genomen, tot en met juli) in Google AdWords zijn doorgevoerd, onderverdeeld in de volgende onderwerpen:
- Kwaliteitsscore
- AdWords richtlijnen
- Targeting
- Conversion tracking & optimization
- Tools
Kwaliteitsscore
Google AdWords kent een kwaliteitsscore: een complexe indicator die verder gaat dan de CTR (doorklikratio) en op basis van verschillende variabelen de relevantie en prestatie van de Google AdWords-campagne bepaalt. De kwaliteitsscore wordt berekend voor zoekwoorden, advertentie(teksten) en advertentiegroepen.
In een Google AdWords campagne krijgt elk zoekwoord een minimum bod opgelegd dat geboden moet worden om het zoekwoord actief te laten zijn. Dit minimum bod wordt bepaald door de kwaliteitsscore. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager het minimum bod dat je per klik moet betalen. Kortom, hoe relevanter je advertentie is (in de ogen van de Google AdWords kwaliteitsscore), hoe minder je betaalt per klik. Zie voor meer uitleg van de kwaliteitsscore mijn Handleiding: Google AdWords Campagne Optimaliseren.
Laadtijd van webpagina
Zo is sinds begin 2008 de laadtijd van de landingspagina die je aan je AdWords advertentie koppelt, ook toegevoegd aan factoren die de kwaliteitsscore bepalen.
Als bezoekers lang moeten wachten, is dat volgens Google geen goede gebruikerservaring. Voor adverteerders kan een lange wachttijd uiteraard de conversieratio aanzienlijk schaden. Let bijvoorbeeld op het gebruik van een Flash-website of op het aantal redirects tussen de klik op de advertentie en de uiteindelijke landingspagina.