Nieuws/ Nieuws moet 'stickyness' MySpace vergroten /reageer

door: Ewald Smits
over: internet, concurrentie, strategie, businesstrends
op: 26 april 2007

MySpace stapt in het nieuws. De populaire netwerksite hoopt hiermee zijn meer dan honderd miljoen, overwegend jonge, gebruikers langer vast te houden. MySpace opent vandaag een nieuwssite waarop de gebruikers kunnen bepalen welke berichten op de voorpagina komen.

Geen redactie

MySpace, een van de best bezochte websites ter wereld, krijgt geen redactie die berichten schrijft. De artikelen zijn afkomstig van externe bronnen. MySpace zegt nieuws van meer partijen te zullen leveren dan het vergelijkbare Google News, dat ongeveer 4500 bronnen heeft. De site wordt opgedeeld in 25 hoofdrubrieken (zoals binnenland of sport) en 300 subcategorieën als auto’s of mode.
Op de nieuwssite worden koppen en intro’s getoond, met links naar het volledige artikel bij de bron. Wel brengt MySpace een extra laag aan boven de externe pagina, waarin aangegeven wordt dat in welke categorie van MySpace News de bezoeker zich bevindt.

Stemmen

Gebruikers kunnen op berichten stemmen. Hiermee bepalen zij welke artikelen een prominente plek op de website krijgen. Deze techniek wordt al langer gebruikt op ’sociale nieuwssites’ als Digg en Geen redactie. Het verschil met Digg is dat gebruikers geen artikelen kunnen aandragen. Zij moeten kiezen uit het aanbod van MySpace.
MySpace werd in 2005 gekocht voor 580 miljoen dollar gekocht door News Corp., het concern van mediamagnaat Rupert Murdoch dat onder meer ook Fox News bezit.

Reageren via Facebook

Reacties