Niiu: internationale nieuwsmix op je deurmat
/3 reacties
-
door: Loek Essers over: internet, media, uitgeven, communicatie, vormgeving, strategie op: 26 oktober 2009 's Ochtends ligt er voor 1,80 euro een papieren krant op je mat.
Met alleen het laatste nieuws uit jouw interessegebieden.
Twee jonge Duitse ondernemers, Hendrik Tiedemann en Wanja Oberhof, brengen vanaf 16 november een nieuwe krant die geheel bestaat uit geaggregeerde content: Niiu. Abonnees kunnen een eigen dagblad samenstellen uit artikelen van gerenommeerde bronnen zoals The New York Times, Bild en Handelsblatt, gecombineerd met kopij van diverse websites.
Alles gaat in de mix, en ’s ochtends ligt er voor 1,80 euro een samengestelde, papieren krant op de mat. Met het laatste nieuws uit de interessegebieden van de lezer.
“Gedeeltes van een grote krant, de sport-afdeling uit de thuisstad uit een lokale krant en het laatste nieuws uit de hoofdstad. Of liever gossip uit tabloids, vermengd met berichtgeving uit economische bladen in combinatie met een media-blog … net zoals je wilt”, zeggen de makers zelf.
Alleen in Berlijn
De krant wordt in de ‘vroege ochtenduren’ samengesteld, gedrukt en bezorgd. Het lijkt een bijzonder goed idee, en voor die prijs zeker het proberen waard. Voorlopig alleen te verkrijgen in Berlijn.
Er is uiteraard ook al wat kritiek te horen. Zo zouden jongeren het niet aantrekkelijk vinden omdat ze door de vertraging in het nieuws toch liever (en gratis) alles online kunnen lezen. Maar dat wordt gezegd door deskundigen in Time Magazine.
Probeer als voorproefje de perskit (16 mb, pdf) in de vorm van een editie van Niiu. Of kijk de onderstaande versie even door.
Reageren via Facebook