Nog maar 1 procent wagenpark Nederland (semi-)elektrisch
/reageer
-
door: Dennis Mensink over: energie, mobiliteit op: 22 september 2014 Elektrisch rijden moet de norm gaan worden op de Nederlandse wegen
Zowel de overheid als ondernemers proberen de ontwikkelingen te steunen en te versnellen
De Chinese hoofdstad Beijing is inmiddels de belichaming van het spreekwoord ‘geen hand voor ogen kunnen zien. Maar ook in Nederland zijn uitlaatgassen een groot probleem. langs de A10-west wonen kost mensen zelfs 79 dagen van hun leven, wijst onderzoek uit. Elektrisch en hybride autorijden moet hier verbetering in aanbrengen, maar deze ontwikkelingen gaan nog altijd te langzaam. De overheid ziet dat ook en probeert de ontwikkelingen zoveel mogelijk te steunen. En ondertussen zijn er ook initiatieven uit andere hoeken, die ertoe moeten leiden dat autorijders meer voordeel halen uit elektrisch rijden.
Zowel de auto als de manier van rijden zijn een aantal jaren terug in de milieubewuste goochelhoed gegooid. Initiatieven als het nieuwe rijden waren tot op dat moment iets totaal onbekends, maar moesten mensen bewust maken van hun milieuonvriendelijke gedrag. Dit jaar viert het nieuwe rijden, een initiatief van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit en aangemoedigd door de overheid, zijn tiende verjaardag. De reclame uitingen van dit initiatief kennen kwantitatieve pieken en dalen. Desalniettemin heeft het in zekere mate effect. Zo moeten alle rijscholen verplicht rijles geven op de nieuwe rijden manier. Maar we zijn er nog niet.
De zuinige heilige koe
Een van de grote boosdoeners in het verhaal van milieuvervuiling, de auto, is al een flink aantal keren onder het mes gegaan. Het resultaat daarvan zijn de elektrische, en de hybride auto. Een elektrische auto spreekt voor zich, die rijdt volledig op elektriciteit. De semi-variant ook wel hybride genoemd, gebruikt zowel elektriciteit als een verbrandingsmotor om zich voort te bewegen. Hybride auto’s zijn beschikbaar met en zonder plug-in. De plug-in variant kan aangesloten worden op een oplaadstation en op die manier zijn elektrische motor opladen. Normale hybride auto’s laden zichzelf op met stroom die vrij komt tijdens het remmen. Er zijn al tal van auto’s op de markt die gebruik maken van deze technieken. Maar nog steeds vallen die aantallen in het niets in vergelijking met die van de ouderwetse vervuiler met alleen een brandstofmotor.
Volgens onderzoek van het CBS stonden er op 1 januari 2014, 7,9 miljoen personenauto’s geregistreerd. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maakte een maand eerder bekend dat er iets meer dan vierduizend volledig elektrische auto’s en iets meer dan 24.500 semi-elektrische auto’s in Nederland staan geregistreerd. Oftewel nog geen 1 procent van de geregistreerde auto’s was (semi)-elektrisch.
Stimuleringsmaatregelen
De nieuwe auto’s kennen vele voordelen, en vele daarvan draaien om het milieu. Er zijn echter ook financiële voordelen. Zo is op de site van de Rijksoverheid te lezen dat (semi)-elektrische auto’s vrijgesteld worden van fiscale bijtelling, motorrijtuigbelasting en BPM. Ook zorgt de overheid ervoor dat de elektrische laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten (momenteel al meer dan achtduizend volgens oplaadpalen.nl). De overheid is niet de enige instantie die de zuinigere auto’s liever vandaag dan morgen de Nederlandse snelwegen ziet vullen.
Autoleasebedrijf Alphabet heeft de semi-elektrische bestuurder uitgedaagd met The Electric Charge Challenge. Deelnemers ontvangen een sticker en schrijven daarop de datum waarop voor het laatst getankt is. Vervolgens gaat de sticker over de tankdop heen en zodra diezelfde dop geopend wordt gaat de sticker kapot. Het uitdagingselement zit in het zolang mogelijk intact houden van de sticker. Tegelijkertijd zien bestuurders van niet elektrische auto’s hoe lang het hybride voertuig kan rijden zonder te tanken, dat moet dan als aanmoediging dienen om ook (semi)-elektrisch te gaan rijden.
De inzet van de overheid in combinatie met dit soort initiatieven zullen er uiteindelijk voor moeten zorgen dat elektrisch rijden de norm wordt. Tot die tijd is het zaak om te voorkomen dat je langs de A10-west komt te wonen.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook