Nooit meer files! /22 reacties


Vragen en antwoorden

Is de veiligheid gewaarborgd?

beeld AncawonkaHet succes van dit systeem staat of valt bij de veiligheid ervan. Voor veel mensen is het een behoorlijke drempel om bij een onbekende in de auto te stappen of een onbekende mee te nemen.
De veiligheid is op een aantal manieren gegarandeerd. In de eerste plaats kun je zelf bepalen hoe onbekend de mensen mogen zijn met wie je samen wil reizen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat dit alleen je eigen Hyves-netwerk is, in dat geval zijn het dus alleen maar bekenden. Maar waarschijnlijk durf je ook nog wel in te stappen bij de vrienden van je vrienden, of de vrienden van je vrienden van je vrienden. Het zijn dus altijd indirect bekenden van je. Hoe meer schakels je toestaat, hoe meer kans je hebt op een connectie.

Een tweede veiligheidsmechanisme is het feit dat elke connectie door een centraal systeem wordt geregistreerd. Het is dus altijd bekend wie er bij wie is ingestapt. Mensen met verkeerde bedoelingen houden hier niet van. Als ze het systeem misbruiken dan is hun identiteit bekend. Een derde veiligheid is het trust rating-systeem. Als iemand zich misdraagt, dan krijgt hij van zijn medereiziger een laag cijfer. Hij verspeelt hiermee zijn kans om binnen het systeem te blijven. Iedereen heeft er dus belang bij om vriendelijk te zijn voor zijn medereiziger.

Al deze maatregelen maken dit een zeer veilig systeem. En laten we eerlijk zijn, waren we in het begin ook niet en beetje bang om via Marktplaats.nl met een onbekende transacties te doen? Nu gebruiken miljoenen Nederlanders de site en is Marktplaats uitgegroeid tot meest gebruikte website.

Hoe zit het met bereikbaarheid?

Ook bereikbaarheid is erg belangrijk voor het succes van dit plan. Mensen willen zekerheid dat ze op de gewenste plek aankomen. Als je naar een afgelegen locatie reist dan kun je er altijd voor kiezen om je eigen auto te gebruiken. Je kunt dan een deel van je reiskosten terugverdienen door op een gedeelte van het traject passagiers mee te nemen.

Maar ook als je geen eigen auto hebt, zijn de meeste plekken in Nederland goed te bereiken, waarschijnlijk zelfs beter dan met het huidige openbare vervoer. Overal in Nederland rijden immers auto’s en als een groot deel van de bevolking meedoet dan krijg je vast wel een lift. Als je ver weg wil dan zal je waarschijnlijk wel wat vaker moeten overstappen omdat de kans klein is dat je iemand tegenkomt die toevallig dezelfde route aflegt.

Verder geldt natuurlijk: hoe groter je netwerk, hoe groter je mobiliteit. Je netwerk kan al snel erg groot worden. Omdat je er belang bij hebt dit netwerk te laten groeien zul je iedereen toevoegen die je maar enigszins vertrouwt. Niet alleen vrienden, familie en buren, maar ook collega’s, ouders van klasgenoten van je kinderen, mensen van je sportvereniging of kerk.
Omdat je met elke toevoeging in feite het hele netwerk van je nieuwe ‘vriend’ toevoegt, kan het snel gaan. Voor je het weet heb je duizend directe bekenden in je netwerk. Als al deze personen ook weer ieder duizend andere bekenden hebben dan zit je zo op een miljoen. Voor je het weet ken je via-via half Nederland.

Bestaat dit systeem al ergens?

Niet in deze vorm. Er zijn wel landen waar mensen elkaar veel sneller een lift geven omdat iedereen elkaar kent. Dit geldt vooral voor afgelegen gebieden. Op het platteland van Ierland is liften heel gebruikelijk. Het is daar de norm om te stoppen als iemand een lift wil. In dit soort gebieden kent en vertrouwd men elkaar. Dit vertrouwen is noodzakelijk en de moderne technologie kan ons helpen om dit vertrouwen terug krijgen.

Wat is het verschil met liften?

Bij liften neem je een volstrekt onbekende mee, terwijl in dit toekomstige systeem de identiteit van je medereiziger altijd bekend is. Een ander belangrijk verschil is dat liften gratis is voor de lifter en niets oplevert voor degene die de lift geeft.

Wat is het verschil met carpoolen?

Carpoolen is een afspraak tussen twee of meerdere mensen om met elkaar mee te rijden. Dit werkt alleen als beiden op hetzelfde moment dezelfde route afleggen en ook nog eens tegelijkertijd terug willen. Het systeem van de toekomst is veel flexibeler. Je hoeft vooraf geen afspraken te maken, je rijdt immers niet elke dag met dezelfde persoon mee.

Hoe werkt de betaling?

De centrale legt vast wie er met wie is meegereden en welke route er is afgelegd. Aan het eind van de maand wordt er automatisch en bedrag per gereden kilometer van je rekening afgeschreven. Of, als je mensen hebt meegenomen, bijgeschreven. Je hoeft aan het einde van de rit dus niet je portemonnee te trekken.

Hoe zit het met privacy?

Niemand is verplicht om mee te doen aan het systeem. Als je geen behoefte hebt aan passagiers dan doe je niet mee, of je zet het apparaat gewoon even uit. Als je toch meedoet dan is de privacy gewaarborgd. Er wordt weliswaar vastgelegd welke route je hebt gereden en met wie je hebt gereisd, maar deze informatie wordt uitsluitend gebruikt om de betaling te regelen en om in geval van een ongeluk te achterhalen wie er bij wie in de auto zat.

Is het technisch mogelijk?

Ja. Navigatiesystemen zijn in staat om zeer nauwkeurig een plaats te bepalen. Als we dit integrereren met mobiele communicatie dan is het ook mogelijk om deze informatie door te geven aan andere gebruikers, zodat we elkaar zeer nauwkeurig kunnen lokaliseren. Je ziet nu al dat producenten van mobiele technologie overnames doen binnen de navigatietechnologie (Nokia en Navtec).

Reageren via Facebook

Over Sander Bus

In 1996 heb ik mijn studie economie aan de Erasmus Universiteit succesvol afgerond. Na mijn studie ben ik als onderzoeker aan de slag gegaan bij de Rabobank. Sinds 1998 werk ik als belegger bij Robeco.
In mijn vrije tijd vind ik het leuk om na te denken over oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.