Reacties/ Nooit meer files! printlink


Sem (20 oktober 2007, 11:30)

Hoi Sander, zeker een leuk concept om over na te denken!

Vraag 1: Hoe zit het met het overstappen? Ik kan me voorstellen dat dit niet op de snelweg kan en ook in de stad houdt het wisselen van voertuigen het overige verkeer op. Of er moeten vaste overstap locaties komen alleen is het nadeel daarvan dat het niet enroute ligt en je om moet rijden en als 3 van de 4 mensen dat niet hoeft verlies je economische gezien 3x de transfertijd.

Vraag 2: Wil niet iedereen een bestuurder zijn dan? Je verdient geld en houdt de flexibiliteit van je eigen auto bij je hebben.

Vraag 3: Stel in een auto onstaat een discussie, daarbij neemt 1 een stelling in die de anderen compleet belachelijk en misschien wel beledigend vinden. Het zou dan goed kunnen dat de anderen hem of haar niet mogen en dus een slechter cijfer geven waardoor het voor de persoon moeilijker wordt om ergens in te kunnen stappen. Waar ik op doel is het waarderingssyteem is niet concequent en onderheving aan (persoonsgebonden) menselijke emotie en dus niet objectief. Hoe kan dit worden opgevangen.

Nogmaals ik vind het een goed plan, het zou erg mooi zijn als het zo kan werken, ik hoop dan ook dat voor de vragen hierboven pracktisch oplosbare antwoorden zijn.

Gr Sem

Andre (20 oktober 2007, 12:17)

Dag Sander, dit lijkt me een prima bedrijfsmatige oplossing voor een groot overheidsprobleem.

En daar zou het mis kunnen gaan, ben ik bang. Als dit organische systeem door de overheid wordt ingevoerd zal de bereidheid bij het filevee niet groot zijn. We zitten nu niet voor niets allemaal alleen in onze koets, voelen ons nu al gecontroleerd in alles, en hebben er een nationale sport van gemaakt eens in de zoveel tijd de welwillende verkeersminister af te branden op pogingen verbeteringen door te voeren (dat geldt ook voor de bondscoach, maar dat doet er hier niet toe). Zie ook de reactie van Sem, gevoed door te verwachten sentiment onder de gebruikers.

Een commerciele oplossing (een samenwerking van bijv TomTom, Hyves, ANWB en een investeerder) die geleidelijk draagvlak onder de consumenten krijgt verdient daarom de voorkeur. Dit gebeurt alleen wanneer de voordelen groter zijn dan de nadelen, en dat zullen we in Nederland slechts proefondervindelijk gaan vaststellen. Gewenning heet dat. Als jouw idee (dit systeem) voldoende economische voordelen biedt, zal het waarschijnlijk als vanzelf uit de behoeften van individu en bedrijfsleven ontstaan. Kortom, ik vind het een prachtig en goed idee, een voorspellende verwachting voor onze maatschappelijke toekomst, en een welkome oplossing van ons vervoersprobleem, zolang de overheid er niet bij in beeld komt.

Mijn complimenten met je oplossing voor dit probleem! Aan de andere kant, als je van jezelf al Bus heet heb je natuurlijk wel een psychologisch voorsprong in het oplossen van een vervoersprobleem ;-)

Bedankt voor het nadenken en alvast veel succes met het oplossen van andere vraagstukken!

Vriendelijke groet,
André

Bas van Toor (20 oktober 2007, 12:20)

Wat een verschrikkelijk naief idee zeg. Maar goed wat verwacht je van een econoom. Misschien had je eerst een psycholoog naar je idee kunnen laten kijken? Of in ieder geval iemand met ten minste een *beetje* mensenkennis.
Ik word hier zo moe van. Zo ongeveer elk jaar staat er weer iemand op met een zogenaamd revolutionair idee omtrend het voorgoed oplossen van files, en het erge is dat naieve media zoals het verre van representatieve sync.nl hier elke keer weer in trappen. Misschien ook een leuk item voor computable.nl, die horen ook altijd de klok luiden, zeg maar.

André (20 oktober 2007, 14:27)

Alweer een schitterend idee waar mogelijk een grond van waarheid in zit. De praktijk van alle dag leert ons dat er niks / veel te weinig aan UITBREIDING van de wegen wordt gedaan.
Ook dit nieuwe plan aan de lange en geduldige lijst met prachtige ideeën worden toegevoegd.

Waar behoefte aan is, is aan snelle daadwerkelijke ACTIE.

PS Ik ben benieuwd met hoeveel KM we komende maanden het record van de DAGELIJKSE files weer gaan verbeteren ..... Ditzelfde gaat gelden voor 2008, 2009 etc.etc.

Bart v Schalm (20 oktober 2007, 14:34)

Hey Bas

Leuk dat je je mening ventileert, maar ik ben heel benieuwd wat je nu precies zo naief vindt. Is wel erg makkelijk om het alleen Naief te noemen. (tomaat gooien en wegrennen, zoiets) Sander heeft zn verhaal tenminste nog onderbouwd.

Graag je uitleg, hopelijk zet je me dan tot denken aan.

groet
Bart

Danny! (20 oktober 2007, 20:26)

Waarom dit naief is? Denk eens na waarom 75% van de plaatsen in de gemiddelde auto leeg is? Mensen hebben de behoefte aan hun eigen stukje ruimte en kiezen daarom voor de auto i.p.v. openbaar vervoer. Ze willen hun eigen stukje muziek knalhard draaien, hun broodjes op de passagiersstoel, een peukie doen of simpelweg neuspeuteren zonder dat daar iemand bij is.

Sander Bus (20 oktober 2007, 20:50)

Hartelijk bedankt voor alle reacties op mijn stuk. Ik kan me voorstellen dat dit plan wat vragen oproept. Ik zal er een aantal proberen te beantwoordem.

Sem. Ik ben het met je eens dat we goed moeten nadenken over overstap en instap en afzetplaatsen om te voorkomen dat het overige verkeer er last van heeft. Ik denk dat we rond grote knooppunten een soort stations kunnen aanleggen waar mensen in en uit kunnen stappen. Ook bij invalswegen rond de grote steden zou dit kunnen. Binnen de bebouwde kom kan je waarschijnlijk voldoen met de bestaande infrastructuur. Je kan bushalte gebruiken.

Je vroeg je verder af of niet iedereen bestuurder wil zijn omdat je dan geld verdiend. Ik denk dat het een kwestie is van prijsstelling waarmee uiteindelijk de vraag en het aanbod op elkaar wordt afgestemd. Stel dat het in de toekomst 1 euro per kilometer kost om zelf te rijden. Je kan daar 80 cent van maken door iemand mee te nemen. Als je meereist met een ander dan ben je minder flexibel, maar voor 20 cent per kilometer ben je op de plek van bestemming. Mensen die erg gesteld zijn op hun privacy en liever willen neuspeuteren (Danny) die hebben de keus om niet mee te doen. Ze betalen wel voor deze privacy want het kost ze 1 euro per kilometer.

Wat betreft je vraag over het waarderingssysteem denk ik dat je gelijk hebt. Het kan voorkomen dat je een laag cijfer krijgt terwijl je wel goed gereden hebt. Maar als je regelmtig iemand meeneemt dan krijg je zoveel cijfers dat het gemiddelde warschijnlijk wel representatief zal zijn.

Andre, het zou inderdaad prachtig zijn als dt initiatief door het bedrijfsleven zou worden opgepakt. Ik heb ook liever niet dat ambtenaren hiermee aan de haal gaan. Ik dacht ook aan tomtom hyves en een grote bank. De overheid mag zich ermee bemoeien in de vorm van fiscale ondersteuning of de aanleg van infrastructuur (overstaphaltes). Ik zal er zelf in elk geval alles aan doen om dit plan onder de aandacht van investeerders te krijgen.

wiel (21 oktober 2007, 14:09)

Mijn mening is, zolang het openbaar vervoer steeds deurder wordt worden de files steeds langer. En dan de wegen die het RIJK aanlegt zijn al bij voorbaat met te weinig rijbanen, als ik zie hoe de aansluiting is gemaakt van de A73 op de A2 bij Maasbracht zullen hier vanaf de dag dat de A73 geopend wordt er lange files ontstaan. Want deze waren er ook al voordat men er aan begon te werken.
Ik vraag mij wel eens af, zijn wij nou zo slim of de mensen die er voor gestudeerd hebben zo slim?????

Joop B. (22 oktober 2007, 11:03)

Sander, wat een fantastisch idee! En laat je niet demotiveren door reacties van mensen als Bas van Toor. In de jaren tachtig werd je ook voor gek verklaard als je zou roepen dat over dertig jaar iedereen via het internet met elkaar verbonden zou zijn, de mobiele (internet)telefoon niet slechts zou zijn voorbehouden aan James Bond en praktisch iedere auto standaard zou zijn voorzien van navigatiesystemen waarmee je door middel van sattelieten vlekkeloos van A naar Z wordt geleid. De ontwikkelingen in deze wereld gaan snel en ik denk dat de tijd er meer dan rijp voor is om te zoeken naar slimme combinaties, zoals jij die nu aandraagt! Ik wens je veel succes!

Gerard van Leeuwen (22 oktober 2007, 21:41)

Great minds think alike... Ik heb redelijk wat liftervaring en heb ook wel eens vgl wilde idee-en over high-tech liften. Ik heb daar minder in detail op doorgedacht dan jij kennelijk. Ik vermoed echter dat het alleen populair wordt als er meer voordeel is dan alleen een kilometervergoeding: een rijbaan alleen voor multiple occupancy vehicles bijv.

maddux (23 oktober 2007, 10:59)

Of een dergelijk plan haalbaar is, dat is in dit stadium helemaal niet interessant. Wat wel belangrijk is, dat er dergelijke nieuwe ideeen over mobiliteit naar voren worden gebracht. Ideeen die iets anders zeggen dan meer asfalt of geld steken in verbetering openbaar vervoer.

Alleen we in staat zijn om een keertje buiten de vaste kaders te kijken komen we met creative hersenspinsels die een oplossing kunen bieden voor het groeiend mobiliteitsvraagstuk.

Mijn complimenten!

Korthals Altes (23 oktober 2007, 12:49)

Hoi Sander,

Goed uitgedacht. Alleen de techniek laat op zich wachten. Mijn oplossing is : behandel de autogebruiker als klant. Laat hem/haar de keuze om 1 dag in de week de auto te laten staan en een alternatief voor de mobiliteit te vinden : e-werken, tele werken, fietsen, trein, BTM of carpoolen. Beloon de autogebruiker daarvoor. Wat carpoolen betreft kan dat heel ook heel flexiebel. Gegroet,
Philip Korthals Altes
intelligenteinnovatie.nl

Dennis (23 oktober 2007, 14:44)

Wellicht dat als je overstapplaatsen langs de snelweg aan wilt leggen dat daar direct trein en bus stations kunt plaatsen. Zo vergroot je de flexibiliteit van vervoer nog meer.

pieter van genuchten (25 oktober 2007, 11:05)

prima idee, slimme combinatie van ICT-ontwikkelingen en vraag naar vervoer/aanbod restcapaciteit vervoermiddel. Laat je niet weerhouden door de azijnzeikers: hebben zeker nooit lifters meegenomen vanwege de gezelligheid of gewoon iemand een plezier doen. Nederland barst overigens nu al van de overstapplaatsen bij tankstations en wegrestaurants. Suggestie: noem het "prive chauffeur van deur tot deur". Voor het opbouwen van de benodigde organisatie: zoek aansluiting bij allerlei vervoersmanagement-initiatieven die nu de kop opsteken (zie www.swingh.nl)

Roeland Moraal (25 oktober 2007, 18:35)

Schitterend idee Sander!
Ikzelf reis dagelijks op en neer naar Rotterdam hartje Centrum, via een prima snelwegverbinding met als enige nadeel: er zijn zo ontzettend veel gebruikers op hetzelfde spitsmoment. In mijn eigen kleine wijkje vermoed ik minstens 5 forensen met een bestemming op maximaal enkele honderden meters van de mijne. Maar ja: ik ken ze niet en zou het moeilijk vinden starre carpool-afspraken te maken (heel soms peuter ik neus, of ben ik in een zeurstemming). De resterende praktische problemen kunnen ongetwijfeld worden opgelost door heldere en vernieuwende denkers zoals jij. Succes!

Hans (26 oktober 2007, 23:33)

Ha Sander,
Een leuk doorwrocht concept. Het vraagt om een trusted party's aanpak met een open source en public license gedachten om monopolistische trekjes te voorkomen. Lastig daarbij is de kosten die ermee gemoeid zijn voor de eerste gebruikers. Ter illustratie: 2 Mb bandbreedte kostte in 1996 nog zo'n slordige 10.000 gulden per maand. Nu krijg je het thuis( en nog meer) voor enkele tienjes.

Laten we er onder het genot van een glas wijn nog verder over filosiferen.
Groet,
Hans

Elmar (29 oktober 2007, 18:57)

Fantastisch idee, op het eerste gezicht.

Het aan laten sluiten op een nieuw soort openbaar vervoer is misschien een idee: waarom niet op lange stukken een snelle busverbinding maken? Neem mensen uit je netwerk mee naar die plek langs de snelweg, daar stap je met 50 man in een goed geoutilleerde bus, om vervolgens op een knooppunt van snelwegen weer te verspreiden via je netwerk.

Een ander idee is, hierop voortbordurend, grote knooppunten in te richten op centrale plekken, met openbaar vervoer. Grote beveiligde parkeerplaatsen bij snelle busverbindingen over de snelweg. Daar rij je zelf 's ochtends heen, vervolgens met de bus naar een knooppunt verderop. Daar komen meerdere bussen samen, en vindt een soort herverdeling plaats naar naar een plek binnen enkele honderden meters van de werkplek.

M.i. een goed voorbeeld voor een pilot: Almere - Amsterdam Zuidoost. 4 grote plekken langs de wijken van Almere. Iedereen stapt op, zonder tussenstop naar Amsterdam. In de hoek van de A9 en A10 komt er een ander knooppunt, en van daar uit gaan de bussen weer verder naar de verschillende delen van Amsterdam Zuidoost. Ik weet zeker dat 1.000 mensen uit Almere elke dag in de file staan naar Amsterdam Zuidoost. Met hooguit 50 bussen haal je 1.000 auto's van de weg.

Lijkt me leuk om hier uitgebreider op door te gaan!

René (31 oktober 2007, 16:05)

Yes een zielsverwant! Zie http://www.eposadvies.nl/cargo/ voor het Cargo concept zoals ik dat heb gepromoot in 2006. Jouw plaatje voor totstandkoming van het meerijdcontract is een stuk digitaler, vraag me af of dat gaat werken zo. Een probleem zijn ook de overstapplaatsen. Het wegbeheer in Nederland is zo versnipperd dat beleidsmakers dit soort concepten snel als onhaalbaar zien.

Chrétien Gerrits (5 november 2007, 16:02)

Sander, well done!
Bij mij ligt ongeveer een jaar of twee eenzelfde idee op de plank, en deel je volstrekte enthousiasme. Wil je ermee verder, neem gerust contact met me op.
Ik ben een ervaren innovator, onafhankelijk en gespecialiseerd in verborgen gebruikersbehoeften, design-for-all en innovatieprocessen en alle haken en ogen eraan. Ben o.a. ontwerper van de ANWB-praatpaal en ingevoerd in de (openbaar) vervoerwereld. Voel je vrij te bellen 06 476 98 761

Hub Cox (8 november 2007, 19:13)

Hoi Sander,
lijkt me een idee met mogelijkheden. Ook om naar eht buitenland te verkopen.
En inderdaad actie ondernemen.
Misschien dat je via bijgaande informatie gepushed dan wel verleid wordt. Als je MKB-er bent of iemand als MKB (bijv Chretien Gerrits) jou begeleidt dan heb je al een start.
Het is maar een idee.
Groeten en succes. Hub.

Het Beste Energiebesparingidee is een prijs waard
Het MKB Energie Idee 2008; Dien uw idee voor 1 december 2007 in en maak kans op de titel Het MKB Energie Idee 2008.

Bent u die MKB-er met hét innovatieve idee om uw productieproces of uw productieketen energie-efficiënter te maken? Of met hét idee voor een mobiliteitsconcept dat leidt tot efficiënter personenvervoer?

Adviesuren naar keuze ter waarde van € 10.000 liggen voor de winnaar in het verschiet.
Op 31 januari 2008 in The Open in Tiel presenteren de tien genomineerden hun idee aan een onafhankelijke en deskundige jury bestaande uit Hans Biemans, Rabobank Nederland; Martin Kloet, Energiecentrum Midden en Kleinbedrijf; Ton Schurgers, Syntens; Hieke Spoelstra, Octrooi Centrum Nederland en Marinus van Driel, Hygear B.V. Van hen krijgt u direct advies over haalbaarheid, financieringsmogelijkheden en risico’s. De winnaar krijgt adviesuren naar keuze ter waarde van € 10.000,-. En natuurlijk de nodige publiciteit. SenterNovem verzorgt zelf publiciteit rondom het evenement. Van de winnaar wordt bijvoorbeeld een filmpje gemaakt voor New Energy TV. En de heer Hein Aberson van SolarOilSystems, winnaar van 2007, zag zichzelf en zijn idee terug in de landelijke pers.

Wat gebeurt er nog meer op 31 januari 2008? Na de projectpresentaties kunt u in gesprek gaan met o.a. financiers, producenten, onderzoekers, adviseurs, investeerders en toepassers. Samen praat u over de mogelijkheden voor uw idee. Kans op de perfecte match om uw idee in de praktijk verder te brengen.

Hebt u een idee?
Meer informatie over prijsvraag en de dag zelf vindt u op: www.senternovem.nl/eos/agenda

Jelle Nijdam
Erik van der Werf
Wim Bakker

MrYoung (3 januari 2008, 18:54)

Maak het openbaar vervoer gratis en investeer in de service en diensten van het ov en het file probleem is bijna opgelost. Gratis van A naar beter.

Het idee is leuk maar dan overbodig.
Advies: probeer het bij bedrijven in te voeren. (zoals bv de chipknip)

Ger (10 februari 2008, 13:04)

Als je zo eens rondom je heen kijkt dan wordt er erg veel onderzocht. Een onderzoek naar de reden waarom een onderzoek niet de gewenste uitkomst heeft en een project waarin we wederom kunnen nakenken over het voorgaande deelproject.
Wanneer realiseren we ons eens dat de mogelijkheden er al zijn om voor € 3,00 wekelijks 500 kilometers woon werk verkeer af te leggen zonder hoge bijtellingen, dat we wel degelijk lekker snel op onze plaats van bestemming kunnen zijn en dat we zelfs dan ook nog eens zelf onze vrijheden kunnen behouden. Maar ja als overheden, zowel landelijk als lokaal, en de bedrijven "niet thuis" geven laten we dan ophouden met ............ juist ja. Pak de handschoen op en schep nieuwe banen. Het aanleggen van infrastructuur schept banen, het plaatsen van oplaadstations (elektriciteit) schept banen en een nieuw specialisme. Die oplaadstations: er zijn er al die volledig voorzien zijn van zonnepanelen. Kortom het is allemaal al te verkrijgen. Zelfs het vervoer.
Of moeten we toch nog eerst even onderzoeken of..........
Geef niet: ik ben een ondernemer die vooruit kijkt en niet lastig gevallen wil worden met allerlei onderzoeken die pas over 15 jaar of langer resultaat zouden kunnen opleveren. Doeners hebben we nodig die het lef hebben om veranderingen ook daadwerkelijk door te voeren. Ik loop wel mee voorop. Wie volgt ?

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje