Nieuws/ NS investeert 150 miljoen in informatie /reageer
door: | Ewald Smits |
---|---|
over: | internet, marketing, communicatie, computer |
op: | 23 juli 2007 |
De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail investeren de komende twee jaar 150 miljoen euro om de reizigersinformatie te verbeteren. Alle intercitycoupés krijgen platte tv-schermen met actuele reisinformatie. De perrons, de stationshallen en fietsenstallingen worden ook voorzien van informatieschermen.
Eind dit jaar zijn de eerste twaalf intercitytreinen voorzien van de schermen.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het project deze zomer zou beginnen, maar dat is niet gelukt omdat NS in een laat stadium koos voor een meer flexibel systeem van een andere leverancier. KPN ontwikkelt dit samen met NS. Deze zomer worden tests uitgevoerd. Daarna duurt het nog enkele maanden voordat de eerste beeldschermen zijn geïnstalleerd.
Ze komen om de drie of vier stoelen te hangen en worden waarschijnlijk bevestigd onder de bagagerekken. Reizigers zien daarop de meest actuele informatie over hun trein, eventuele vertragingen en wat dat betekent voor hun overstap op een volgend station. Als er geen treindienstmededelingen zijn, tonen de schermen videonieuws en weerinformatie. Het geluid van de schermen staat altijd uit.
Niet alleen de treinreizigers, maar ook de verkopers van platte tv-schermen profiteren van de investering van NS en ProRail. De intercity’s zijn al goed voor een afname van duizenden apparaten, maar ProRail en NS hangen ook op de perrons, in de stationshallen en in de fietsenstallingen beeldschermen op.
NS gaat ook door met het ontwikkelen van reisinformatie met behulp van SMS-diensten, waarmee klanten bijvoorbeeld hun reis kunnen laten bewaken, en mobiel internet.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook