Numpa.nl wil Nederlandse Twitter worden /5 reacties

Numpa.nl wil Nederlandse Twitter worden

Nu micoblogsite Twitter (in ieder geval in gebruik) een groot succes is in vele landen, kon een variant van Nederlandse bodem niet uitblijven. Woensdag 6 juni lanceert Yellowmind (bekend van onder meer de vacatureportal Megajobs.nl) Numpa.nl, een Twitter-look-a-like met een social network-sausje. Met Numpa wil YellowMind de Nederlandse internetter uitdagen zijn of haar dagelijkse bezigheden te delen met anderen.

Enthousiasme

Twitter?

Twitteren is bloggen via SMS. Als ‘Twitteraar’ heb je een pagina op de Twitter site waarop je de wereld continue laat weten waar je bent en wat je doet. Hoogstaand? Niet echt. Hype-potentie? Enorm! Tot op heden hebben namelijk enkel de nerds het Twitteren ontdekt. Wanneer de tieners er lucht van krijgen, kan het flink storm gaan lopen.

Snelle verspreiding en oprecht enthousiasme zijn meestal een garantie voor succes. De mobiele microblogsite Twitter werd zonder advertenties binnen een week een begrip. De drijvende kracht achter Twitter is nieuwsgierigheid: waar ben je en wat doe je? De kracht van de mobiele blogdienst schuilt in de eenvoud. Met een simpel sms-bericht houd je vanaf elke lokatie iedereen op de hoogte van je doen en laten. Een ideale manier om mee te doen aan de netwerkmaatschappij.

Yellowmind bouwde met Numpa.nl iets dergelijks voor de Nederlandse markt. Initiatiefnemer Arjan van ‘t Hof beantwoordt vijf vragen.

1 | Eh… Numpa?

“Numpa betekent in de taal van de Lakota indianen twee of meervoudig. Nu hopen wij dat Numpa niet slechts twee toepassingen zal kennen, maar wel meervoudige of liever veelvoudige toepassingen van het microbloggen. En juist om die meervoudige toepassingen te onderschrijven, gaan we ook verder dan Twitter, met bijvoorbeeld foto’s die ook vanaf de gsm geplaatst kunnen worden of binnenkort inzicht geven in het netwerk waar je je in bevind, en de mensen die daarmee via-via zijn verbonden.”

2 | Waarom moest Numpa er komen?

“Numpa was er eigenlijk al. Zo’n vijf jaar geleden introduceerden wij SMS-dagboek: Twitter avant la lettre. Bloggen was toen nog niet gearriveerd en het stierf helaas een zachte dood, hoewel er een aantal opmerkelijke gebruiksgroepen waren ontstaan. Toen ik Twitter zag, herkende ik er direct veel van en met de eerdere gebruikerservaring hadden we ook de ideeën klaar liggen hoe het verder te brengen. Ook omdat we in het gebruik van Twitter zelf al snel een aantal functionaliteiten misten. De huidige versie van Numpa mag je dan ook rustig als een beginpunt zien. De komende tijd zullen we snel functionaliteiten (ook Twitter-achtige) toevoegen. We zullen ook aansluiten bij de widgets die er al voor microblogs zijn, zodat een ieder kan blijven werken op de manier die men gewend is, maar dan nu met Numpa. Onze eerste widget voor op je eigen website, blog, MySpace e.d. kan trouwens eerdaags al via numpa.nl worden opgehaald.”

3 | Op welke doelgroep mikt Numpa?

Arjan van t Hof: Juist om de meervoudige toepassingen van Numpa te onderschrijven, gaan we verder dan Twitter “Het lijkt voor de hand te liggen om Numpa specifiek neer te zetten als iets voor jongeren. Maar wijzelf hebben tijdens de bouwfase Numpa al snel ingezet bij het communiceren over projecten die we binnen YellowMind hebben lopen. Ook hebben zich zo met behulp van Numpa al hele inhoudelijke discussies afgespeeld en hebben in deze fase de eerste vakantieregistraties voor het thuisfront al plaats gehad. We willen het ook breder laten zijn dan alleen ‘Wat ben je aan het doen”, hoewel het daar natuurlijk ook uitermate geschikt voor is, zeker met de mobiele koppelingen. Gedacht wordt aan blogs (channels) die over specifieke onderwerpen gaan (over een vakgebied (nieuws), dieet (wat mag ik nu eten), koken (wat maken we vandaag met de aanbiedingen in de winkel), sportschema’s (welke looptraining moet ik doen) etc.) en die je dus de hele dag kunt raadplegen en voeden. En via de verschillende widgets (of SMS) wordt je op de hoogte gehouden van die blogs.”

4 | En hoe gaan we er geld aan verdienen?

“We denken hierbij aan een adwords-achtig model, waarbij wel voorop moet staan dat het gebruiksgemak van Numpa prioriteit heeft. Het mag ook niet irriteren.”

5 | Waarin onderscheidt Numpa zich van bijvoorbeeld Hyves en andere sociale netwerken?

“Het belangrijkste verschil is dat Numpa meer de nadruk legt op ‘wat doe ik nu’ dan op ‘wie ben ik’. We proberen ook niet te veel toeters en bellen erbij te halen. Dat maakt het gebruiksvriendelijker en vooral ook overzichtelijker. Numpa is een compactere beleving. Bij Numpa is elke minuut van de dag iets nieuws te lezen en te beleven. En door de widgets voor de PC’s, mobieltjes etc. kun je Numpa echt integreren in je leven, voor ander sociale netwerken moet je inloggen, de vrienden opzoeken die je iets wilt melden of je blog bijwerken. Numpa is ook niet domeinafhankelijk, het is door te koppelen aan je website, blog, etc. Het is een op locatie en tijd gebaseerd medium. Kortom: je kunt echt je dag met internet delen.”

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter