Onderwijsinstellingen moeten digitale communicatie verbeteren /reageer

Onderwijsinstellingen moeten digitale communicatie verbeteren
  • door: Redactie Sync
    over: software
    op: 25 juni 2018
  • Nederlandse docenten vinden dat er nog te veel zaken offline gebeuren

  • Online communicatie tussen onderwijsinstellingen en hun leerlingen is slecht

Terwijl de technologische mogelijkheden groeien, neemt ook de digitalisering van de maatschappij toe. Bedrijven proberen tijdig op veranderingen in te spelen om relevant te blijven en schakelen daarbij steeds vaker over naar digitale bedrijfsmodellen. De digitale transformatie zet zich voort, maar het onderwijs lijkt op deze ontwikkelingen achter te lopen. Zo geeft meer dan 50 procent van de Nederlandse docenten aan dat veel zaken nog steeds offline gebeuren die online veel sneller geregeld kunnen worden. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 300 onderwijsprofessionals door SLBdiensten - intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en (beroeps)onderwijs.

Digitale communicatie inefficiënt

Veel scholen hebben de beschikking over laptops en tablets, maar de mogelijkheden worden niet volledig benut. Zo geeft bijna 52 procent van de onderwijsprofessionals aan dat de communicatie over veel zaken binnen de onderwijsinstelling nog steeds offline gebeurt, terwijl het online sneller geregeld kan worden. In onze digitaliserende wereld gaan ontwikkelingen sneller dan ooit. Jeroen Borgsteede, algemeen directeur bij SLBdiensten, maakt zich dan ook zorgen over de achterstand in het onderwijs. “Je ziet dat veel onderwijsinstellingen nog niet optimaal gebruikmaken van moderne tools om met hun medewerkers en scholieren te communiceren. Dit is wat mij betreft zorgelijk”, aldus Borgsteede.

Volgens 58,4 procent van de leraren in het voortgezet onderwijs verloopt ook de online communicatie tussen hun onderwijsinstelling en hun leerlingen slecht. “Een van de problemen waar veel scholen op het moment nog tegen aanlopen is dat leerlingen en docenten veel verschillende websites of offline tools moeten gebruiken. Voor elk vak, lesmiddel en rooster is er wel weer een aparte website of tool die geraadpleegd moet worden”, aldus Borgsteede. “Het proces wordt zo alleen maar inefficiënter en de kloof tussen het bedrijfsleven en het onderwijs wordt alleen maar groter. In het bedrijfsleven kun je je geen organisatie meer voorstellen die niet gebruik maakt van online communicatiemiddelen.”

Online communicatie met leerlingen

Zowel de online communicatie tussen medewerkers als de online communicatie met leerlingen kan dus wel wat verbetering gebruiken. Van de respondenten geeft 42,6 procent aan dat digitalisering in communicatiemiddelen voor medewerkers binnen hun onderwijsinstelling ertoe leidt dat het onderwijs in Nederland verbetert. Vooral jonge onderwijsprofessionals (tot 35 jaar) willen meer online tools om samen te werken.

Er zijn verschillende fronten waarop de toepassing van digitale communicatie voor een slimmere werkomgeving en effectievere communicatie kan zorgen. Zo kan samenwerken in de cloud docenten veel tijd besparen. Deze verhoogde efficiëntie is, vanwege de hoge werkdruk in het onderwijs, meer dan welkom. “Hoe onderwijsinstellingen de communicatie effectiever en efficiënter kunnen organiseren, valt ook te lezen in de whitepaper die we onlangs hebben gepubliceerd”, concludeert Borgsteede.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.