Online casual games: wereldwijd meer dan alleen de knikkers /1 reactie

Online casual games: wereldwijd meer dan alleen de knikkers

Grote bedrijven, gevestigde namen uit de entertainment verleggen hun aandacht steeds vaker naar de online games-industrie. Dat kan maar tot een ding leiden: gamebedrijven moeten snel aan kracht winnen om met elkaar en deze nieuwe spelers kunnen concurreren.
Maar daar alleen redden ze het niet mee. Innovatief zijn in het toepassen van nieuwe technologieën en nieuwe businessmodellen zijn essentieel. Hoe meer je kunt bieden voor minder, des te beter worden je games ontvangen door het grote publiek.

Casual

De eerste aanzet werd al in 2007 gegeven, maar 2008 blijkt nu al een hoogst boeiend jaar te worden. Paramount Pictures meldt dat haar interactieve divisie zich nu ook gaat richten op het publiceren van online video games.

De focus: casual, handheld en mobile games. Niet meer dan logisch.

De focus: casual, handheld en mobile games. Niet meer dan logisch.
Moedership Viacom is immer een belijdend gelovige in de kracht van online games. Electronic Arts heeft de strijd om Take Two Interactive (uitgever van Grand Theft Auto) nog lang niet opgegeven.
Verder kondigde ActiVision aan te fuseren met Vivendi-Universal (eigenaar van World of Warcraft) en de Chinese online game operator 9You heeft een investeerder gevonden.

20 miljard

Ook zonder de cijfers een spannende start van het jaar. Maar om het in perspectief te zetten: 9You ontving 100.000 dollar, het bod van EA ligt op 2,1 miljard USD en met de deal van ActiVision/Vivendi is 18,9 miljard USD gemoeid.

Leuk! Alleen al in het eerst kwartaal van 2008 praten we over een slordige 20 miljard dollar die zich een weg zoekt in de gamesindustrie. Bedrijven als Paramount doen niet moeilijk over het investeren van tientallen miljoenen en Viacom heeft al aangekondigd 500 miljoen uit te geven aan games. 2008 wordt het jaar van de games!

Gratis

Ondertussen worden ook andere interessante ontwikkelingen zichtbaar. Het ‘free-to-play’-model wordt, zowel hier in Europa als in de VS, steeds populairder. Het concept is simpel: je speelt gratis, maar betaalt voor een eigen avatar, extra spelfunctionaliteit of spellevels. Je betaalt dus voor in-game aanbiedingen in plaats van voor het spel.
Afgaand op de zakken met geld die momenteel worden uitgegeven, mag je concluderen dat de grote bedrijven het licht gezien hebben en het grote publiek proberen te bereiken met hun eigen games en IP. Maar de huidige trend van ‘free to play’ is voor de meesten wezensvreemd.