Online casual games: wereldwijd meer dan alleen de knikkers /1 reactie

beeld: The Magic CauldronDe vraag is dan ook: Wat gaan ze doen? Bieden ze hun games ook gratis aan, of blijven ze volhardend geld vragen? Uiteraard is er ook nog zoiets als in-game advertising. Maar daar verdien je het grote geld niet mee. Het stelt de grote jongens wel voor een dillema. Ze investeren veel in de ontwikkeling van nieuwe games, zijn gewend om het geld snel terug te verdienen en dan zegt de trend: Gratis! Interessant…

Instant hit mix

Social gaming is een ander boeiend fenomeen. EA en Activision zien de kracht van online games gemixed met communities. Een onderzoek van Park Associates toont bijvoorbeeld aan dat 34 procent van de volwassenen online games speelt.
Social Gaming is momenteel het trendwoord. Een combinatie van sociaal netwerken en online games. Een instant hit mix die nu al gigantische aantallen mensen trekt.
Myspace en Facebook zien dat de games in razend tempo populair worden en inmiddels de belangrijkste bestemming worden. Ze hebben het massabereik, en de gameontwikkelaars leren snel wat werkt en wat niet. De spellen hebben een continue aantrekkingskracht op nieuwe spelers door de eenvoud waarmee je vrienden kunt uitnodigen mee te spelen.

De succesformule: Online Community + Social Games = Tonnen inkomsten

Scrabulous is hier een mooi voorbeeld van. Het wordt nog mooier als je bedenkt dat ze niet eens tegelijkertijd hoeven te spelen. Ze oefenen, worden beter en dagen vervolgens hun vrienden uit. Het betekent dat je binnen zo’n netwerk heel veel spelers bereikt. Adverteerders noemen dit ‘online profielen’ en verkopen het als ‘doelgericht adverteren’ of ‘targetted adverting’. Hoge CPM’s en de rest van het verhaal ken je. Het gerucht gaat dat Scrabulous per maand 20.000 dollar aan advertentieinkomsten binnen brengt. De succesformule: Online Community + Social Games = Tonnen inkomsten.

Wie koopt wie of wat?

Wanneer wordt het eerste social netwerk door een gamebedrijf opgekocht? Feit is dat de koper direct toegang heeft tot miljoenen potentiële spelers die hun vrienden aanzetten tot het spelen van nog meer games.
Vergeet niet dat social communities een heel loyaal publiek hebben. Bijna vijftig procent zijn dagelijks terugkerende, unieke bezoekers die een profielpagina hebben op meerdere communities. Willen de social networks hun leden vasthouden, dan moeten ze iets zinvols of op zijn minst leuks aanbieden. Games zijn dan meer dan geschikt.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Reinout te Brake

Reinout te Brake (44 years) is regarded as one of the leading thought leaders of the international gaming industry. He is a successful serial entrepreneur, kickstarter, prolific investor and business leader, currently mentoring and investing in early stage gaming companies and focusing on developing a strong eco-system of gaming and platform related companies. More on http://reinouttebrake.com