Online communities dragen bij aan Nederlands succes Starbucks /1 reactie

Online communities dragen bij aan Nederlands succes Starbucks

Dat de Amerikaanse koffieketen Starbucks vorige week een nieuwe vestiging op het centraal
station in Utrecht heeft geopend, zal niemand zijn ontgaan. Alle grote Nederlandse dagbladen schreven er over en de opening haalde het RTL nieuws.

Die media-aandacht is overweldigend. Een gemiddelde buitenlandse horeca-keten die een
vestiging opent in Nederland kan alleen dromen van een deregelijke start. De reden dat dit Starbucks wel lukt, heeft waarschijnlijk te maken met haar loyale merkenfans, die
elkaar binnen diverse communities op internet informeren over hun ‘starbucks-ervaringen’.

Wachtrijen dankzij hyves

De grootste Starbuckscommunity op Hyves heeft ruim 51.000 leden. Hier werd de opening van het nieuwe filiaal in Utrecht dan ook van tevoren aangekondigd. ‘De eerste 100 gasten ontvangen gratis een limited edition Starbucks mok’, zo luidde de actiekreet. Door deze actie verzekerde het management van de Utrechtse vestiging zich, met behulp van haar merkenfans, van een wachtrij voor de kassa bij de opening. En het is deze wachtrij die uiteindelijk voor de enorme free-publicity zorgde.

Groeiend aantal communities

De merkenfans doen meer. Op eigen initiatief worden er door de fans steeds meer nieuwe
online Starbucks-communities opgericht. Zo is er bijvoorbeeld al een ‘Wij willen een
starbucks in rotterdam-hyve
’ (ruim 1400 leden), een ‘starbucks in Nederland-hyve’ (bijna
1000 leden) en tientallen kleinere gerelateerde hyve-communities. De leden discussiëren er
met elkaar over de beste locaties voor nieuwe vestigingen van de koffieketen en zelfs over
hoe de menukaart er uit zou moeten zien. Waardevolle informatie voor de koffieketen dus, en
helemaal gratis. Grote dure onderzoeken naar de merkbeleving bij de doelgroep lijken niet
meer nodig.

De ‘anti Starbucks hyve’ heeft slechts 3 leden en op grote blogs als FOK.nl wordt er louter neutraal tot positief geschreven over de nieuwe vestiging

Negatieve effecten

De kracht van online communities kan ook negatieve effecten hebben als fans zich tegen het
merk keren. Onder andere Nike en Apple konden daarover meepraten toen deze merken
geassocieerd werden met uitbuiting van kinderen in Azië. Door de discussies binnen de ‘anticommunities’ die als reactie daarop ontstonden scherp in de gaten te houden, wisten deze merken later echter de juiste stappen te ondernemen om de negatieve publiciteit tegen te gaan.

In Nederland hoeft Starbucks zich vooralsnog geen zorgen te maken. De ‘anti Starbucks
hyve’ heeft slechts 3 leden en op grote blogs als FOK.nl wordt er louter neutraal tot positief
geschreven over de nieuwe vestiging.

Reageren via Facebook

Over Patrick Bauduin

Patrick Bauduin is eigenaar van RedPepper producties, dat trainingen en bijeenkomsten organiseert voor Young Professionals.