Nieuws/ Online technologie vervangt 'echte vriendschap' niet /reageer

door: Hugo Louter
over: internet, gadgets, software, mobiliteit, consumenten, computer
op: 26 juli 2007

Jongeren zijn meesters in multitasken en kunnen verschillende kanalen tegelijk filteren op zinvolle informatie. Wereldwijd zijn games, online vrienden en telefoons belangrijke statussymbolen. Die conclusie wordt getrokken door onderzoekers die in opdracht van Viacom (MTV/Nickelodeon) en Microsoft het Circuits of Cool/Digital Playground-onderzoek uitvoerden. Hoofdvraag: hoe is de interactie van jongeren met digitale technologie?

Technologische toepassingen

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 18.000 jongeren in zestien landen over de hele wereld, waaronder Nederland. 21 technologische toepassingen kwamen aan de orde: internet, e-mail, personal computers, televisie, mobiele telefoons, instant messaging, kabel- en satelliettelevisie, DVD, MP3, stereo/hi-fi, digitale camera’s, social networks, online en offline videogames, CD’s, HD TV, VHS, webcams, MP4-spelers, DVR/PVR’s, and hand-held game consoles.

Enkele verdere conclusies in het rapport:

  • Gemiddeld hebben jongeren 94 telefoonnummers in hun mobiele telefoon, 78 op hun messenger buddy-list en 86 in hun online vriendenlijst. Hoe ouder men is, hoe minder online vrienden, concludeerde Hanneke Vos al eerder in haar Hyves-onderzoek.
  • Televisie blijft belangrijker dan de personal computer. Instant messaging, social networking en mobiel telefoneren worden beschouwd als aanvulling op de televisie.
  • Jongeren zijn veeleisend: ze verwachten dat content on demand, doorzoekbaar en mobiel beschikbaar is.
  • Jongeren vinden dat digitale technologie vriendschappen bevorderd heeft: de connectivity heeft vooral voordelen. Face-to-face interactie wordt niet vervangen, maar aangevuld met digitale mogelijkheden. De meeste ondervraagden zijn geen gadget-freaks die dol zijn op technologie en apparaten.

Dit bericht verscheen eerder op In feite

Reageren via Facebook

Reacties