Only for Men zet bedreigingen om in kansen
/reageer
-
door: Redactie Sync over: marketing, bedrijfsgroei, strategie, e-commerce op: 16 juni 2016 Continu innoveren motor achter groei in retail
Rens Drost wil met modeketen Only for Men naar landelijke dekking
Rens Drost is als marketingspecialist medeverantwoordelijk voor het succes van mannenmodewinkel Only for Men. De keten met 14 vestiging in de provincies Brabant, Utrecht, Gelderland en Flevoland heeft de ambitie om de komende jaren naar een volledige landelijke dekking te groeien. De sleutel ligt bij innovatie, aldus Drost. De retailsector ondergaat grote veranderingen door nieuwe ontwikkelingen, maar dit biedt volgens de marketingmanager kansen.
Steeds meer retailers kiezen voor technologische toepassingen in hun winkels. Zo maakt Only for Men gebruik van verkoopzuilen en bekijkt de modeketen de mogelijkheden van het introduceren van 3D scans. Hierdoor wordt het makkelijker voor klanten om online de goede maat te vinden. Maar Drost benadrukt dat de modeadviseurs in de winkel een grote rol spelen bij het laten slagen van nieuwe toepassingen: “Onze medewerkers op de winkelvloer zijn van cruciaal belang om innovaties succesvol te laten zijn. Mensen willen graag worden geholpen als ze worden geconfronteerd met nieuwe technologie. We zijn dan ook continu bezig met het opleiden van onze medewerkers om hen up-to-date te houden.”
Personalisatie
Het is het doel van de medewerkers in de winkel om erachter te komen wie iemand is, en wat hij wil. “Een modeadviseur begint eerst met een kwartier weer en verkeer. Als het ijs eenmaal gebroken is, vinden klanten het makkelijker om te vertellen waarnaar ze op zoek zijn”, vertelt Drost. Deze methode werkt, want een groot deel van de bezoekers doet één of meerdere aankopen. De personalisatie komt ook terug in marketinguitingen. Zo is Only for Men bezig om e-mailnieuwsbrieven steeds verder te personaliseren.
Online kleding kopen, offline ophalen
Een andere trend die de komende jaren verder zal groeien, is het online kopen en offline ophalen. Dit geldt voor zowel online ketens die een paar fysieke vestigingen hebben als voor grotendeels offline ketens met een webshop. “Als klanten kleding online bestellen, kunnen ze het bij één van onze winkels gratis ophalen. Het voordeel is dat ze kleding meteen kunnen passen. Als het dan toch niet de goede maat is, kan er meteen een ander kledingstuk bij worden gehaald”, aldus Drost.
Blijven innoveren
Innovatie speelt zich niet alleen af op het persoonlijke of technologische vlak. Daar waar sommige retailers klagen over outletstores, besloot Only for Men er zelf één te openen. “Onlangs hebben we Het Magazijn geopend in Lelystad. Deze winkel past binnen de Only for Men formule, maar is qua prijsstelling aangepast aan de omliggende winkels. Daarnaast helpt deze winkel ons om de voorraadstanden goed te houden. Dit is dus een goed voorbeeld van hoe wij bedreigingen in kansen omzetten.”
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook