Nieuws/ Ook de motorfiets krijgt batterijen /5 reacties
door: | Ewald Smits |
---|---|
over: | elektrotechniek, duurzaam, mobiliteit, concurrentie, bedrijfsgroei, businesstrends, materiaal |
op: | 20 juli 2007 |
Verbeterde batterijtechnologie maakt het sinds kort mogelijk om motorfietsen te voorzien van een elektromotor. Gisteren leverde het Amerikaanse Vectrix zijn eerste elektrische motorfiets af bij een klant. Het ding doet in prestaties nauwelijks onder voor een vervuilende benzine-variant, zo meldt Technology Review
Uitstoot
Motorfietsen verbruiken weliswaar minder brandstof dan auto’s, toch is de uitstoot vele malen groter dan van bijvoorbeeld een SUV. Sterker: SUV’s zijn volgens de Environmental Protection Agency 95 procent schoner dan motorfietsen. Logisch: het aantal motoren is in vergelijking met auto’s substantieel lager; in schone motorfietsmotoren wordt simpelweg niet geïnvesteerd.
Tot voor kort dus. Want Vectrix heeft nu drie typen elektrische motorfietsen ontwikkeld die nauwelijks lawaai en geen vervuiling produceren. Tegen stroomkosten van een paar cent per dag.
Betrekkelijk laag
De snelste van de drie is de Vectrix Scooter, die een topsnelheid heeft van 65 mijl per uur. Dat die topsnelheid betrekkelijk laag ligt heeft te maken met de behoefte van motorrijders aan een snelle acceleratie. Stel je de motor anders af, dan neemt de topsnelheid toe en de acceleratiesnelheid af.
Nieuwe lithium-ion batterijen maken de Vectrix Scooter mogelijk. De scooter, te koop voor 11.000 dollar, gebruikt hetzelfde type batterij als de Toyota Prius Hybrid.
Reacties
- Jacky: "Motorfietsen zijn tegenwoordig veel schoner dan menig auto. Bo..."
- Asterixxx: "@Rob Sellier : Neen, dat is nog het probleem. Als je met ..."
- Walter: "Hallo, Ik ben sinds 17 jaar een fervent motorrijder met de n..."
- Jes Spoelstra: "Ik weet niet hoe je aan de conclusie komt dat motorfie..."
- Rob Sellier: "Helemaal te gek. Eergisteren stond dit apperaat op een s..."
- Reageer zelf
Reageren via Facebook