Verbeterde batterijtechnologie maakt het sinds kort mogelijk om motorfietsen te voorzien van een elektromotor. Gisteren leverde het Amerikaanse Vectrix zijn eerste elektrische motorfiets af bij een...
Rob Sellier (25 februari 2008, 18:18)
Helemaal te gek. Eergisteren stond dit apperaat op een schoolplein van het Davinci-college te Roosendaal.
Mooie vormgeving, snel uiterluik en geluidloos.
Ging voor een proefrit en was gelijk verkocht.
Vraag me af of de actieradius nog 150km kan zijn als ik met 120km/h over de autoweg van Roosendaal naar Bergen op Zoom moet rijden.
Vertegenwoordiger vertelde dat de prijs rond de 10.000 Euro zal worden.
Is er meer info. te vinden op het web?
Jes Spoelstra (2 maart 2008, 11:52)
Ik weet niet hoe je aan de conclusie komt dat motorfietsen zoveel (CO2-) vervuilender zijn dan auto's en zelfs SUV's.
Als je dit leest krijg je een heel ander beeld:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=553
Je moet je steeds goed afvragen wie de schrijver of onderzoeker is.
Wat "wetenschappelijk" genoemd wordt is het vaak niet.
Jes.
Walter (5 september 2008, 12:59)
Hallo,
Ik ben sinds 17 jaar een fervent motorrijder met de nadruk op toeristisch toeren en lange reizen.
Ik rij met een Pan ST1300 en gezien de benzineprijs niet meer zal dalen maar wel het tegendeel heb ik toch ook wel interesse in "alternatieven".
Ik vind dat er te weinig aan motorrijders wordt gedacht als het op "alternatieve" brandstoffen aankomt. Als een wagen op eletriciteit kan rijden moet een motor dat ook kunnen, zeker met de huidige technologie .
Jammer dat men nog geen grotere actieradius kan bekomen met deze motorfiets op elektriciteit. Ik zie het niet zitten om bvb naar onze Ardennen te rijden en onderweg 4 keer te moeten heralden aan 3 uur per keer.....Dan ben je wel even onderweg!
Asterixxx (22 oktober 2008, 16:23)
@Rob Sellier :
Neen, dat is nog het probleem.
Als je met 40/uur rijdt zal je een actieradius hebben van om en bij de 100 km, indien je 100 km/uur rijdt daalt je actieradius onder de 40 km en wordt het toestel zo niet meer bruikbaar.
Voor een uitbreiding van je actieradius moet je naar de electrische variant met aanvulling van een brandstofcel. Deze variante is merkelijk duurder, en de branstofcellen zijn hier nog niet te vinden.
Bovendien zullen deze merkelijk duurder uitkomen dan de klassieke brandstoffen.
Moest dit ding een actieradius hebben van 150 km aan 100 km/uur zat ik er al lang op !
Jacky (11 februari 2009, 07:57)
Motorfietsen zijn tegenwoordig veel schoner dan menig auto. Bovendien stoten ze minder CO2 uit dan auto's. Dus het tegengestelde is waar. En dan hebben we het nog niet eens over de productiekosten van een klomp staal gemengd met kunstof van 1800 kg tegen pakweg 200 kg. Dat wordt nl. altijd 'even'vergeten mee te nemen in het energie verbruik.
Reageer zelf!
Welkom bij SYNC
Hét magazine over innovatie en ondernemen, in Nederland en daarbuiten.
Reacties/ Ook de motorfiets krijgt batterijen
Verbeterde batterijtechnologie maakt het sinds kort mogelijk om motorfietsen te voorzien van een elektromotor. Gisteren leverde het Amerikaanse Vectrix zijn eerste elektrische motorfiets af bij een...
Rob Sellier (25 februari 2008, 18:18)
Helemaal te gek. Eergisteren stond dit apperaat op een schoolplein van het Davinci-college te Roosendaal.
Mooie vormgeving, snel uiterluik en geluidloos.
Ging voor een proefrit en was gelijk verkocht.
Vraag me af of de actieradius nog 150km kan zijn als ik met 120km/h over de autoweg van Roosendaal naar Bergen op Zoom moet rijden.
Vertegenwoordiger vertelde dat de prijs rond de 10.000 Euro zal worden.
Is er meer info. te vinden op het web?
Jes Spoelstra (2 maart 2008, 11:52)
Ik weet niet hoe je aan de conclusie komt dat motorfietsen zoveel (CO2-) vervuilender zijn dan auto's en zelfs SUV's.
Als je dit leest krijg je een heel ander beeld:
http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=553
Je moet je steeds goed afvragen wie de schrijver of onderzoeker is.
Wat "wetenschappelijk" genoemd wordt is het vaak niet.
Jes.
Walter (5 september 2008, 12:59)
Hallo,
Ik ben sinds 17 jaar een fervent motorrijder met de nadruk op toeristisch toeren en lange reizen.
Ik rij met een Pan ST1300 en gezien de benzineprijs niet meer zal dalen maar wel het tegendeel heb ik toch ook wel interesse in "alternatieven".
Ik vind dat er te weinig aan motorrijders wordt gedacht als het op "alternatieve" brandstoffen aankomt. Als een wagen op eletriciteit kan rijden moet een motor dat ook kunnen, zeker met de huidige technologie .
Jammer dat men nog geen grotere actieradius kan bekomen met deze motorfiets op elektriciteit. Ik zie het niet zitten om bvb naar onze Ardennen te rijden en onderweg 4 keer te moeten heralden aan 3 uur per keer.....Dan ben je wel even onderweg!
Asterixxx (22 oktober 2008, 16:23)
@Rob Sellier :
Neen, dat is nog het probleem.
Als je met 40/uur rijdt zal je een actieradius hebben van om en bij de 100 km, indien je 100 km/uur rijdt daalt je actieradius onder de 40 km en wordt het toestel zo niet meer bruikbaar.
Voor een uitbreiding van je actieradius moet je naar de electrische variant met aanvulling van een brandstofcel. Deze variante is merkelijk duurder, en de branstofcellen zijn hier nog niet te vinden.
Bovendien zullen deze merkelijk duurder uitkomen dan de klassieke brandstoffen.
Moest dit ding een actieradius hebben van 150 km aan 100 km/uur zat ik er al lang op !
Jacky (11 februari 2009, 07:57)
Motorfietsen zijn tegenwoordig veel schoner dan menig auto. Bovendien stoten ze minder CO2 uit dan auto's. Dus het tegengestelde is waar. En dan hebben we het nog niet eens over de productiekosten van een klomp staal gemengd met kunstof van 1800 kg tegen pakweg 200 kg. Dat wordt nl. altijd 'even'vergeten mee te nemen in het energie verbruik.
Reageer zelf!