Op Flickr.com draait alles om bewondering en erkenning /2 reacties

Vrienschap

Kendra met een real life vriendBerts vriendschappen met andere Flickr-leden zijn, zoals veel online ontmoetingen, heftig maar ook vluchtig. Mensen laten, meestal zonder aanleiding, opeens niets meer van zich horen.Bij Kendra is er wel een aanleiding. De intensieve uitwisseling van berichten stopt nadat Bert het Amerikaanse meisje vraagt of zij een personage in een script over Flickr wil worden. Vindt ze dat Bert te dichtbij komt? Is ze bang de controle over haar zorgvuldig vormgegeven leven kwijt te raken? Is ze bang dat Berts productie haar plannen om professioneel fotograaf te worden in de weg zit? We zullen het nooit weten want Kendra reageert helemaal niet meer op Berts berichten.

Fotogenres

Bert Kommerij slaagt er uitstekend in om in de 45 minuten die de film duurt een omvattend beeld van de cultuur Nog een zelfportret van Kendraop Flickr te geven, het spel met identiteit, het narcisme, de flirterige commentaren en de typische fotogenres die op de site zijn ontstaan zoals eenzame bomen, uitzichten uit het raam, maaltijden, zelfportretten in broodroosters en jumpshots. Bijzonder aan Flick Radio is dat de film helemaal uit foto’s bestaat. Er is geen bewegend beeld te bekennen. Dat stoort niet. In tegendeel, de kijker wordt door de enorme stroom aan beelden en de verschillende commentaarstemmen meegezogen in de wondere wereld van Flickr en kan zich de fascinatie van Bert steeds beter voorstellen. Bert Kommerij, werkzaam als scenarioschrijver en regisseur bij de RVU, legt uit dat hij Flick Radio eerst als hoorspel heeft geschreven. “Het oorspronkelijke idee was dat luisteraars zelf een interactieve slide show konden samenstellen en bekijken op internet tijdens het luisteren naar het hoorspel, maar dit bleek technisch heel ingewikkeld.”

Creative Commons

Een foto uit de Flick Radio Groep van Bas BogersVoor vrijwel alle foto’s die in Flick Radio getoond worden heeft Bert Kommerij toestemming van de maker. Sommige foto’s zijn onder een Creative Commons-licentie uitgegeven en voor andere beelden heeft de filmmaker de fotografen persoonlijk toestemming gegeven. Ook via een speciaal opgerichte Flickr-groep heeft Bert Kommerij foto’s verzameld voor Flick Radio. “Ik heb fotografen uitgenodigd om specifieke ‘all rights reserved’ foto’s in de Flick Radio Groep te plaatsen. In de beschrijving van die groep stond dat deze foto’s gebruikt zouden worden in een internetfilm. Dit werkte goed. Op deze manier ontstond een reservoir van legaal bruikbare foto’s. Als ik ’s ochtends om een foto vroeg, stond ie ’s middags in de groep. Er zitten echter ook een paar foto’s in die ik jaren geleden van internet haalde. Zoals de foto van de man die met zijn computer gekanteld in bed ligt. Ik weet niet wie die foto gemaakt heeft, en toch zit ie in de film. Mocht de fotograaf zich alsnog melden met het verzoek om deze foto te verwijderen uit de film, dan doen we dat. Je maakt geen film om een rechten-rel te ontketenen.”

Over Flick Radio

Scenario en regie: Bert Kommerij
Verfilming: Pepijn Kortbeek
Muziek: Marco Raaphorst e.a.
Eindredactie: Monique Mourits

Informatie

Flick Radio is te zien op onder meer HollandDoc en Stage6 (hoge resolutie). De foto’s en de dialogen die in de film zijn gebruikt, zijn grotendeels terug te vinden op Flickr via het profiel van Bert Kommerij en de Flick Radio-groep.

Reageren via Facebook

Over Marie-José Klaver

Marie-José Klaver (1969) schrijft al meer dan tien jaar over en op internet. Zij doet dit o.a. voor NRC Handelsblad, nrc.next, Independent Minds en InformatieProfessional. Tot haar specialisaties behoren cybercultuur, privacy, auteursrecht, hacken en zoeken.