Nieuws/ Ophef over probiotica 'volstrekt onzinnig' /3 reacties

door: Derk Runhaar
over: geneeskunde, gezondheid, voedsel
op: 25 januari 2008

Immunoloog prof. dr. Eric Claassen denkt dat de sterfgevallen bij het onderzoek van het UMC Utrecht niets te maken hebben met de probiotica. “Er dient nog eens goed te worden gekeken naar de statistische verwerking van de onderzoeksgegevens.” Claassen noemt de ophef “volstrekt onzinnig” op de website van het tijdschrift GezondNU.

Sterfte was volgens verwachting

Claassen zegt dat niet de veiligheid van probiotica ter discussie staat maar het onderzoek in Utrecht. De ervaring leert dat tien tot twintig procent van de patiënten met een acute alvleesklierontsteking overlijdt. In het onderzoek stierf zestien procent (24 patiënten) van de groep die probiotica kreeg en zes procent (negen patiënten) van de groep die een controlemiddel kreeg. De totale sterfte tijdens het onderzoek bedroeg elf procent. Dat komt overeen met wat verwacht mag worden op basis van de statistieken.

“Als de totale sterfte was uitgekomen boven de twintig procent, had ook ík gezegd: het moet de probiotica zijn. Nu zeg ik: het hoeft de probiotica niet te zijn geweest. Laten we de getallen eens omdraaien: stel dat 24 patiënten uit de placebogroep waren overleden en negen uit de probioticagroep. Dan had men gezegd: 33 doden, dat is conform de verwachting. De gegevens worden niet in het juiste perspectief geplaatst.”

De immunoloog vermoedt dat er iets vreemds aan de hand is met het Utrechtse onderzoek. Hij pleit voor een onderzoek en steunt het initiatief daartoe van de Inspectie voor de Gezondheidszorg. “Neem het aantal van zes procent slachtoffers in de placebogroep. Dat is opvallend weinig. Dat had minimaal tien procent moeten zijn. Hoe kan dat? Er dient nog eens goed te worden gekeken naar de statistische verwerking van de onderzoeksgegevens.”

Consumentenbond spoor bijster

Hoewel de Voedsel en Waren Autoriteit liet weten geen reden te zien het gebruik van probioticadrankjes af te raden, luidde de Consumentenbond onmiddellijk de noodklok. Minister Klink van Volksgezondheid werd opgeroepen “op korte termijn opdracht te geven voor een diepgravend onderzoek. Vooral ook naar de vele drankjes, pillen en poeders op de consumentenmarkt.”

Claassen vindt dat de Consumentenbond hiermee het spoor volledig bijster is. “Het Utrechtse onderzoek wordt volledig uit zijn verband gerukt. Deze studie wordt nu aangegrepen om vele honderden gecontroleerde klinische onderzoeken waaraan vele tienduizenden mensen hebben meegewerkt, overboord te gooien. Bij al deze onderzoeken is nog nooit één dode gevallen.”

Ruim anderhalf miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder drinken één of meerdere malen per week gezondheidszuivel. Nog eens ruim één miljoen doet dat één of meerdere keren per maand. Ook in het gezin van Eric Claassen zijn de probiotica niet meer weg te denken. “Mijn dochter van elf jaar gebruikt al Yakult vanaf haar derde”, vertelt de immunoloog. “Ze kreeg huiduitslag van melkproducten, net als haar moeder. Als ze die flesjes nam, had ze daar minder last van.”

Zelf ging hij pas om na de Finse eczeemstudie uit 2001. “Toen ben ik zelf ook probiotica gaan gebruiken. Ik heb aanleg voor huiduitslag. Het lijkt te werken. Wat ik precies gebruik? Bij ons staan Vifit, Yakult en Actimel in de koelkast. Ik gebruik ze alledrie, door elkaar heen.”

Bronnen: ANP, GezondNU