Nieuws/ Overheidssites vaak te ingewikkeld voor burger /reageer

door: Anne van Leeuwen
over: internet, communicatie, consumenten
op: 10 april 2008

De overheid moet haar sites beter afstemmen op het zoekgedrag van burgers. Deze slagen er namelijk niet altijd in om de juiste informatie te vinden op overheidssites. Ook nemen burgers vaak alle informatie die ze op internet vinden voor waar aan.
Verder worden ouderen onderschat: zij blijken in de meeste gevallen niet slechter te zijn in het vinden van digitale overheidsinformatie dan jongeren.

Opdrachten

Dit stellen wetenschappers van de Universiteit Twente na onderzoek (pdf). Ze lieten een groep proefpersonen een aantal opdrachten uitvoeren om zo hun vaardigheden bij het raadplegen van overheidssites te testen.

Klakkeloos

Opvallend was dat de proefpersonen informatie op het internet klakkeloos voor waar aannamen. Het definiëren van specifieke zoekwoorden en het selecteren van relevante informatie leverde veel problemen op. Ook blijkt Google voor burgers een belangrijker zoekinstrument dan alle hulpsites die de overheid gemaakt heeft.

Knoppenkennis

Veel burgers bleken niet de benodigde vaardigheden te bezitten. Zij wisten de taken niet met succes af te ronden of deden er heel lang over. Van de vier soorten vaardigheden die werden getest, slaagde men op het onderdeel operationele vaardigheden, oftewel “knoppenkennis”, gemiddeld voor 80 procent van de taken. Bij formele internetvaardigheden, de kunst van het oriënteren en navigeren tijdens het surfen, werden de taken voor 72 procent geklaard.

Ronduit slecht

Bij informatievaardigheden (het kunnen zoeken, selecteren en evalueren van informatie) slaagde men gemiddeld voor 62 procent. Ronduit slecht was de score op strategische vaardigheden (bijvoorbeeld met behulp van internet nagaan of het zin heeft in beroep te gaan tegen een overheidsbeschikking).

Financiële informatie

Slechts 25 procent van de opdrachten waarbij burgers belangrijke financiële informatie moesten vinden of een voorkeur voor een politieke partij moesten uitspreken aan de hand van bepaalde standpunten, werden voltooid. Bij operationele en formele vaardigheden deden hoogopgeleiden en jongeren het beter dan lageropgeleiden en ouderen. Bij informatie en strategische vaardigheden waren de hoogopgeleiden beter, maar de jongeren niet.

Opsteker

Volgens de onderzoekers zijn de resultaten een opsteker voor ouderen. Met een klein zetje in de rug, het opdoen van knoppenkennis en surfvaardigheden scoren zij net zo goed of beter dan jongeren in de “hogere” vaardigheden van informatie en strategie.
Zowel bij jongeren als ouderen zijn er groepen die het internet heel slecht en heel goed weten te gebruiken.

Reageren via Facebook

Reacties