PageRank en wat je ermee moet
/reageer
-
door: Erik-Jan Bulthuis over: internet, media, businesstrends op: 5 mei 2008 SEO-professionals weten dat de Google PageRank niet echt interessant is
Toch is ieder PageRank-update blijkbaar weer een hype waard
Iedereen die zich bezighoudt met zoekmachineoptimalisatie kent de term PageRank. Als je gebruikmaakt van de Google Toolbar, zie je de PageRank van een pagina in het groene balkje staan.
Update
Nu weten de professionele SEO’s wel dat PageRank nauwelijks interessant is. Toch is er elke keer weer een hype op internet als er een nieuwe PageRank-update is geweest. Ook de afgelopen week heeft Google de visuele toolbar weer geüpdatet en jawel, veel blogs maakten er melding van.
Wat is PageRank?
PageRank is een term die in 1998 is bedacht door de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin. De heren Brin en Page zochten naar een manier om de waarde van een webpagina te beoordelen.
Brin en Page kwamen uit de academische wereld. In die wereld wordt de waarde van een artikel bepaald door hoe vaak eruit geciteerd wordt in andere artikelen. Vanuit deze gedachte stelden de oprichters van Google dat een webpagina waar vaak naartoe wordt gelinkt, waarschijnlijk betere content heeft dan een pagina die nauwelijks gelinkt wordt.
Linkpopulariteit
Maar ‘vaak ernaartoe linken’ is een vaag begrip. Via het PageRank-algoritme probeerden de heren een getal toe te kennen aan de linkpopulariteit van een webpagina. In het kort komt dat algoritme erop neer dat elke pagina een bepaalde PageRank heeft. Linkt die webpagina naar een andere pagina, dan wordt er een stukje PageRank overgedragen naar die andere pagina. Wiskundig gezien ziet dit er ongeveer als volgt uit:
De PageRank van pagina A is een functie van alle PageRanks van pagina’s die naar pagina A linken. De factor d is een dempingsfactor die waarschijnlijk in de buurt van 0,85 ligt. Met een rekenvoorbeeld kunnen we dit waarschijnlijk beter uitleggen. Stel we hebben deze data:
- PageRank van pagina B: 4
Aantal links op pagina B: 4 - PageRank van pagina C: 12
Aantal links op pagina C: 30 - PageRank van pagina D: 28
Aantal links op pagina D: 14
Pagina B heeft een PageRank van 4 en 4 uitgaande links. Voor elke link wordt dan een waarde van 4/4 = 1 doorgegeven. Als we de formule zoals deze hierboven staat invullen, kunnen we de PageRank van pagina A berekenen:
PageRank(A) = 1 – 0,85 + 0,85 * ((4/4) + (12/30) + (28/14)) = 3,04
Op deze manier kan Google de PageRank van een pagina berekenen, aan de hand van de links naar die pagina toe.