Pas op! Afleiding aan het stuur /reageer

Pas op! Afleiding aan het stuur

Studenten zonder rijbewijs die met 80 kilometer per uur over de weg scheuren.
Dat lijkt gevaarlijker dan het is, want in de rijsimulator van de Faculteit der Sociale Wetenschappen aan de Leidse universiteit kan de ongeoefende automobilist weinig schade aanrichten.

Cognitief psychologen hebben het driver distraction laboratory onlangs in gebruik genomen om aandacht en afleiding in het verkeer te onderzoeken. Tien studenten voeren er momenteel hun scriptieonderzoek uit.

Aandachtsproblemen

Psycholoog William Verschuur richtte het lab samen met zijn collega Karel Hurts op.
Beiden doen al langer onderzoek naar verkeersveiligheid. Verschuur: “Met de opkomst van de mobiele telefoon, de TomTom en andere high-tech apparatuur wordt de mentale belasting van de automobilist steeds groter. Een ongeluk ligt dan al snel op de loer. In de VS wordt geschat dat ongeveer 25 procent van alle verkeersbotsingen veroorzaakt wordt door gebrekkige aandacht van de bestuurder.
Wij zijn geïnteresseerd in de psychologie achter die cijfers. Heeft de ene bron van afleiding een verstorender effect dan de ander? En waarom is de ene automobilist eerder afgeleid dan de ander? Dat soort vragen proberen wij te beantwoorden in het lab.”

Rijsimulator

In het driver distraction lab is het bestuursgedeelte van een auto nagebouwd, compleet met stoel, stuur, gaspedaal en rem. De auto-onderdelen zijn aangesloten op een groot flatscreen, waarop eenvoudige rijtaken gesimuleerd kunnen worden met speciaal daarvoor ontwikkelde software.
“Het grote voordeel van deze rijsimulator is dat we de werkelijkheid nabootsen maar tegelijkertijd zelf controle hebben over de wegsituaties waar we proefpersonen aan laten deelnemen”, aldus Verschuur.

Radio

Voor ouderejaars psychologiestudenten vormt het lab een uitgelezen kans om kennis te maken met toegepast onderzoek. Een van hen is derdejaars bachelorstudent Alex de Ruijter. Samen met zes jaargenoten gebruikt hij de rijsimulator om het effect van verschillende vormen van afleiding in het verkeer te onderzoeken.
“We kijken bijvoorbeeld of radioverkeersinformatie de rijprestatie negatief beïnvloedt”, vertelt De Ruijter. Daarvoor maakt hij gebruik van de Lane Change Task, een simulatietaak waarin de proefpersoon zo snel mogelijk van rijstrook moet wisselen wanneer hij een wisselteken langs de weg tegenkomt.