Paypal hongert naar meer /1 reactie

Paypal hongert naar meer

Met 50 miljoen klanten zou je PayPal met gemak een van de grootste banken van Europa kunnen noemen. Maar PayPal is geen bank en de honger van de eBay-dochter is nog lang niet gestild. De betaalservice wil uitgroeien tot de wereldwijde leider in (online) betalingen.

Eerst maar even een illusie uit de wereld helpen: PayPal is geen bank. Het werkt intensief samen met banken, levert ze op jaarbasis miljoenen betaalopdrachten, maar ze is het niet.
Toch is het Europees en wereldwijd gezien een van de grotere spelers in betalen. Sterker: de betaaldienst is inmiddels ’s werelds meest gebruikte online betaalmethode.

2,2 miljard

Moeder eBay Inc rapporteerde op 21 oktober jongstleden haar Q3-cijfers en vermeldde een omzet van 2,2 miljard dollar, ruim 120 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de veilingreus is de omzetstijging voornamelijk te wijten aan de onstuimige groei van PayPal.

Het marktaandeel wereldwijd ligt naar eigen zeggen op een slordige 10 procent. Dat betekent dat een op de tien online betalingen op deze aardkloot via PayPal verloopt. Met om en nabij vijftig procent van de wereldbevolking die nog met cash of cheques betaalt – en met een pijlsnel groeiend aantal online shoppers – liggen de kaarten voor de betaaldienst eufemistisch gezegd gunstig.

iDeal

De onstuimige groei van PayPal zal de gemiddelde Nederlander ontgaan. Omdat internetbankieren hier de gewoonste zaak van de wereld is en geld overmaken van de ene naar de andere rekening gemakkelijk, snel en veilig via internet kan. Nederlanders bankieren niet alleen massaal via internet, ze doen dat ook nog eens intensief, zo blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB): 90 procent regelt vrijwel alle bankzaken online en 80 procent maakt minimaal een keer per week gebruik van internetbankieren.
Daarbij beschikken Nederlanders over een betaalservice als iDEAL, ontwikkeld en opgericht door de gezamenlijke banken om juist het probleem van de online betalingen te tackelen. iDEAL mag een succes worden genoemd. Sinds de introductie is de betaaldienst uitgegroeid tot het meest gebruikte online betaalmiddel van ons land. In Nederland telt het 12,5 miljoen klanten, die in 2008 bijna 28 miljoen online betalingen deden. Het vergaarde daarmee een marktaandeel van 38 procent in online aankopen.

Buitenbeentje

Nederland is een buitenbeentje vergeleken met andere landen. In Duitsland en Frankrijk is het online bankieren (onder meer vanwege de internetpenetratie) nog lang niet zo ingeburgerd als hier. En dan praten we voor het gemak maar niet over robuuste online betaaldiensten als iDEAL. Veel landen kampen nog met hetzelfde probleem als waar Nederland eerder mee kampte. Veel verschillende systemen, weinig veiligheid, geen onderlinge uitwisselbaarheid – chaos.
En ook Amerika loopt ver achter op Nederland. Wie daar geld wil overmaken naar een andere rekening moet in veel gevallen nog een cheque of (kent u ‘m nog?) een overschrijfkaart gebruiken.
En dan praten we voor het gemak maar even niet over de Duitser die op een Engelse of Franse website iets wil kopen. Of de Amerikaan die iets in Nederland wil aanschaffen.
Met de voortschrijdende globalisering neemt de onderlinge handel ook onder consumenten toe.