Personeel vind je tegenwoordig bij LinkedIn en Xing /3 reacties

Personeel vind je tegenwoordig bij LinkedIn en Xing

Steeds meer mensen zijn actief op online social networks. Persoonlijke profielpagina’s vormen de basis van dergelijke sites. Vooral zakelijke netwerken als LinkedIn en Xing bevatten profielen die steeds interessanter worden voor personeelswerving. De Amsterdamse recruiter e-People vult tien procent van de opdrachten via LinkedIn. Een kunstje dat iedereen kan leren.

In opmars

Social Networks zijn in opmars. Ze bepalen het beeld van het hedendaagse internet. Social Networks zijn websites waarop mensen elkaar treffen, contact met elkaar onderhouden en ze vervullen daarbij de rol van een soort digitaal adressenbestand van vrienden, (oud)-collega’s en al dan niet zakelijke relaties. Onderzoek van Ruigrok|Netpanel laat zien dat inmiddels vier van de tien Nederlanders actief zijn op online netwerken (NextWeb, mei 2007). Daarbij is het Nederlandse jongeren social network Hyves huizenhoog favoriet. In augustus 2007 telde het netwerk drie miljoen Nederlandse leden Maar liefst de helft van de mensen die actief zijn op deze netwerken besteedt er wekelijks twee uur aan. En dat is lang niet allemaal spielerei. Onder de social networkingsites schuilen ook tal van zakelijke netwerken. In het bijzonder LinkedIn en Xing zijn daar uitgesproken voorbeelden van die zowel wereldwijd als lokaal in Nederland de toon zetten.

Walhalla

Omdat social networkingsites bestaan bij gratie van de profielpagina’s die mensen over zichzelf opzetten, vormen ze langzamerhand het walhalla van wervings- en selectiebureaus. Waarom? Simpel. Online databases als Monsterboard en Intermediair bevatten cv’s en profielen van mensen die op zoek zijn naar een baan. In de krappe arbeidsmarkt van nu zijn dat nu meestal niet de meest gewilde kandidaten voor openstaande functies. Anders gezegd: goede, ervaren mensen kom je daar minder snel tegen. Hoe anders is dat in LinkedIn of Xing. Mensen zijn er eigenlijk niet op zoek naar een baan, maar staan wel open voor aanbiedingen. Daarbij is werkverleden met functieomschrijvingen en (voormalige) werkgevers een prominent onderdeel van het profiel.

LinkedIn is een internationaal netwerk dat zeer populair is onder de Nederlandse zakelijke bevolking (330.000 Nederlandse leden, augustus 2007). Belangrijke pre van de site is dat mensen er moeten aanvinken of ze open staan voor ‘career opportunities’ ofwel carrièrekansen. Slechts een enkeling zet die vink uit. Want wie wil er nu niet horen of iemand een droombaan in de aanbieding heeft? Wie de vink echter heeft aangeklikt, geeft daarmee aan dat mensen hem of haar mogen benaderen met tips, vragen of suggesties in die richting. En berichten over werkmogelijkheden worden derhalve niet ervaren als spam.
De toon van LinkedIn is daarbij ook volledig carrièregericht. Zo is na inloggen het eerste blokje tekst gewijd aan mensen uit uw netwerk die op dat moment openstaande vacatures hebben (en dat op LinkedIn kenbaar maken).

Het van oorsprong Duitse Xing noemt zich een zakelijk netwerk met erg grote Nederlandse community. Xing Nederland heeft een groot aantal freelancers en ondernemers als lid (40.000 in augustus 2007). Dat maakt het in eerste instantie wat lastiger om direct te werven, maar het via-via werk loont zich bij Xing uitermate. Een balletje opgooien binnen je netwerk met zinsneden als: ‘Ken jij nog iemand die…’ is voor Xing een geijkte tactiek om te werven.
Onlangs heeft Xing echter een functie toegevoegd aan haar profiel, waarbij werknemers kunnen aangeven op zoek te zijn naar werk. Wellicht wat sterk uitgedrukt vergeleken bij LinkedIn’s open staan voor carrièrekansen. Toch geeft het mensen met een premium account (pakweg 80 euro per jaar) de mogelijkheid op die specificatie te zoeken.