Personeel vind je tegenwoordig bij LinkedIn en Xing /3 reacties

Eh…webwerven?

Werven binnen online netwerken is net als gewoon netwerken. Het vergt tijd en energie. Het is geven en nemen. Je moet een netwerk opbouwen een pas na een half jaar tot een jaar zal dat wat gaan opleveren. Dat netwerk moet kwalitatief worden opgebouwd. Dus ga connecties aan met mensen waar je echt wat aan hebt, of die iets aan jou kunnen hebben.
“Je kunt niet van dag één zomaar via het online netwerk mensen gaan benaderen”, zegt Edwin Cornet, Senior Consultant bij het internationale werving & selectiebureau bureau 30Days (onderdeel Badenoch & Clark) en al zo’n twee jaar actief op LinkedIn. “Je bent toch wel gemiddeld een jaar bezig met de investering om jouw eigen online netwerk op te bouwen, voordat je er daadwerkelijk eventueel goede mensen vanaf kunt benaderen. Veel mensen die ik spreek (zowel aan de klantzijde, de kandidaatzijde en vrienden en kennissen) vraag ik of zij in mijn netwerk willen komen (LinkedIn). Hier begin je dus met het bouwen van je netwerk, dat je ook op deze manier gaat onderhouden.”

Bestaande netwerk is uitgangspunt

Wie wil beginnen met een online netwerk, neemt daarbij het beste, bestaande zakelijke netwerk als uitgangspunt. Daar heeft u al een relatie mee en dat kan een katalysatorwerking hebben op de ontwikkeling van uw online netwerk. Een netwerk bestaande uit 100 tot 300 contacten heeft de ideale omvang om zoektochten in uit te zetten. U kunt dan effectief relaties gaan vragen om u van goede namen te voorzien. Stel daar echter wel zo nu en dan een wederdienst tegenover, anders zult u al snel niets meer terughoren. “Het leuke is dat vrienden en kennissen elkaar via jouw netwerk weer terugvinden. Daarnaast kun je op deze manier redelijk eenvoudig mensen benaderen die openstaan voor een nieuwe carrièrestap. Ook merken wij dat mensen het ook altijd leuk vinden als zij als autoriteit worden gezien op hun vakgebied. Als je mensen op deze wijze benadert, zijn ze gemiddeld genomen bereid om met jou mee te denken en bellen of mailen ze jou ook terug met informatie”, aldus Cornet.
Direct gaan zoeken in LinkedIn en Xing kan ook. Gebruik daarvoor de zoekfunctie (alleen via betaalde accounts). Eenmaal een kandidaat gevonden? Schrijf hem of haar aan via e-mail. E-mail is vrijblijvend en dus niet te bedreigend.

Ultieme tool

Voor recruiters is het allemaal heerlijk leesvoer. Bas Westland bijvoorbeeld, directeur/eigenaar van het Amsterdamse wervings- en selectiebureau e-People, noemt LinkedIn inmiddels dagelijkse kost. Elke dag besteedt hij aandacht aan het onderhouden en uitbreiden van zijn netwerk. En dat loont. Want vorig jaar wist hij al tien procent van de door e-People te vervullen vacatures via LinkedIn van geschikte kandidaten te voorzien. “En dat vertegenwoordigt bij lange na niet tien procent van mijn kosten”, voegt Westland grinnikend toe. Hij noemt het dan ook een ultieme tool. Westland – met acht werknemers ook MKB’er – vindt het een uiterst effectief middel om tegen geringe acquisitiekosten toch aan de juiste kandidaten te komen. “Iedere directeur of manager kan hiermee aan de slag. Mits je bereid bent een paar uur per week in je netwerk te steken. De managers bij grote bedrijven willen of kunnen die tijd hiervoor vaak niet vinden en huren ons daarom in.”, aldus Westland.

Veel vakgebieden

Nu zit Westland natuurlijk in de roos met het soort werknemers dat hij zoekt. E-People specialiseert zich immers in het vinden van managers die verstand van en ervaring hebben met it- en internet. En die kun je een online presentatie wel toevertrouwen. Toch lenen Xing en LinkedIn zich voor veel meer vakgebieden, zegt Bas van de Haterd, zelfstandig adviseur en eigenaar van Van de Haterd Consultancy uit De Meern. Van de Haterd is gespecialiseerd in online personeelswerving en zegt dat dit soort werving geschikt is voor allerlei soorten bedrijven. “De scheiding zit hem niet zozeer in it en niet-it. Nee, je kunt er allerlei beroepsgroepen vinden. Al moet je je wel beseffen dat er voornamelijk hoger opgeleiden te vinden zijn. Lassers, schilders en loodgieters zul je op LinkedIn slechts sporadisch tegenkomen”, aldus Van de Haterd. Hij geeft aan er vooral mensen te treffen die hun carrière serieus nemen. Of zoals hij het uitdrukt: mensen voor wie hun werk meer is dan een financieringsvorm van de rest van hun leven. Die kwalificatie maakt LinkedIn en Xing interessant voor bedrijven uit alle sectoren. Want in nagenoeg alle bedrijven is behoefte aan hoogopgeleide en ervaren mensen.

Reageren via Facebook

Over Bart Nagel

Bart Nagel is een in Canada woonachtige Nederlandse freelance journalist met een achtergrond in de zakelijke journalistiek. Zijn digitale stek is te vinden op [url=http://www.bartnagel.net]www.bartnagel.net.