Physical Computing: een introductie /reageer

Elektronica-angst

In een wereld waarbij de consument zichzelf omringt met allerlei elektronica groeit ook de kloof tussen die consument en de apparaten die hij gebruikt. Als de PC niet doet wat ie zou moeten doen, wordt maar weer eens de resetknop ingedrukt met de hoop dat het na het opnieuw opstarten allemaal wel weer werkt. En als je auto middels een lampje op het dashboard aangeeft dat er ‘iets’ niet juist is, kan je niks anders doen dan ermee naar de garage rijden om er, tegen een aanzienlijk uurtarief, naar te laten kijken.

Deze kloof werkt ook een wegwerpmaatschappij in de hand: als een apparaat stuk gaat kan je het niet zelf meer repareren, en aangezien reparaties vaak duurder zijn dan het hele apparaat zelf wordt het ding afgedankt. Wie heeft er niet ergens nog een kapotte mobiele telefoon onderin een la liggen?

Afgezien van de praktische toepassingen van Physical Computing, zoals bij de reeds genoemde Wii, kan een platform als de Arduino gebruikt worden om mensen over de angst voor elektronica heen te zetten. Door mensen zelf een apparaatje in elkaar te laten zetten dat reageert op de druk van een knop of een verandering in temperatuur ontstaat er vaak meer begrip en interesse voor alle elektronica om ons heen.

Hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor de fabrikanten van elektronische apparaten: door deze beter te laten aansluiten op hoe wij, als mens, gebruik maken van onze zintuigen zullen mensen ook meer plezier krijgen in het gebruiken van apparaten. Dit verklaart ook waarom de Nintendo Wii een enorm succes gebleken is: het gaat niet om de mooiste graphics maar om het op een natuurlijke wijze een computerspel te kunnen spelen. Nu kan je altijd, ook als het buiten regent, een fysiek potje tennis spelen.

Zelf aan de slag?

Als je zelf aan de slag wilt met de Arduino kan je op veel plekken op het internet terecht. Je bestelt de hardware, installeert de software, en gaat ermee aan de slag.

Voor degenen die nieuw zijn met programmeren of elektronica is het ‘t overwegen waard een keer een workshop te volgen. In Nederland heeft MediaMatic Arduino-workshops gegeven, en ook dit jaar staan een aantal workshops op de agenda waarbij de Arduino gebruikt wordt. In september wordt tijdens het Hackers Camp aandacht besteedt aan de Arduino, en bij de Hybrid Toy workshop wordt het Physical Computing concept ingezet bij het bedenken en maken van speelgoed.

Ook de Digitale Werkplaats van het Centrum voor Beeldende Kunsten in Den Bosch (waar de auteur van dit artikel vrijwilliger is) geeft regelmatig workshops Physical Computing met de Arduino. Deze workshops zijn geschikt voor mensen zonder achtergrond in programmeren en elektronica, en zelfs voor kinderen (12 jaar of ouder).

In het najaar begint de Digitale Werkplaats ook met een cursus wearables/e-textiles.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Robert Klep

Robert was samen met Merien ten Houten oprichter van ilse. Hij houdt zich tegenwoordig vanuit z'n eigen bedrijf bezig met verschillende technologie-startups en is daarnaast geïnteresseerd in natuur, kunst en fotografie. Robert woont in Den Bosch, samen met zijn vrouw Xenia.