Polyvore.com zet internationale modewereld op zijn kop /2 reacties

Polyvore.com zet internationale modewereld op zijn kop

Oersterke modemerken als Vogue en InStyle, traditioneel de heersers in de internationale modewereld, ondervinden steeds meer hinder van onbekende online nieuwkomers. De hardst groeiende nieuwkomer is Polyvore.com. De site telde volgens de NewYork Times 835.000 unieke bezoekers in juni, ruim 25 procent meer dan marktleider Style.com.

Polyvore is een user-generated modemagazine dat gebruikers in staat stelt online mode-collages samen te stellen die vervolgens door andere gebruikers kunnen worden beoordeeld. Iedereen die zich registreert kan direct aan de slag. Met de gigantische collectie broeken, shirts, rokjes, blouses, schoenen, tassen en accessoires die Polyvore zelf online heeft staan maar ook met spullen die van andere mode-websites afkomstig zijn.
Op die manier wordt iedere gebruiker mode-ontwerper én –verslaggever. Een opzet die enorm succesvol dreigt te worden.

Yahoo

Polyvore is opgericht door Pasha Sadri, Jianing Hu en Guangwie Yuan, drie techneuten die eerder samenwerkten bij Yahoo, daar ontslag namen en met extern kapitaal Polyvore.com het leven gaven. Met succes. Want waar de sites van traditionele en gerenommeerde modemerken als Style.com (van Vogue) en InStyle alles op alles zetten om geen verkeer te verliezen, verdrievoudigt Polyvore zijn verkeer in een paar maanden..

Het geheim van Polyvore zit volgens Peter Fenton, investeerder en partner bij Benchmark Capital, in het fun-gehalte van de website. Op de website van de NewYork Times zegt hij: “Op Polyvore kunnen gebruikers hun creativiteit botvieren en zich laten inspireren door anderen. Die combinatie biedt geen enkele andere mode-website.”
Andere belangrijke succesfactor is de manier waarop de bedenkers de site hebben ontworpen. De meeste online modewinkels gebruiken de engine en interface van de standaard online winkels. Shirts, rokken, broeken en accessoires worden dus op exact dezelfde manier verkocht als mobiele telefoons, boeken en digitale camera’s. “Maar dat is niet de manier”, zegt CEO en mede-oprichter Pasha Sadri (links op foto). “Kleding is veel visueler. Gebruikers moeten kunnen combineren, samenstellen, vergelijken. Dat kan bij de meeste online winkels niet.”

Collages

Polyvore koos daarom voor het concept van collages. Gebruikers kunnen een collage maken door losse items bij elkaar te combineren en die collage vervolgens te voorzien van tekst en audio-clips van bijvoorbeeld Amazon. Polyvore hengelde via deze weg 928.000 geregistreerde gebruikers binnen, die dagelijks 28.000 collages creëren.

Geld verdienen doet Polyvore via advertenties en door middel van commissie op kliks. Bijna elk product in de database van Polyvore, is via een klik aan te schaffen in de webwinkel van de aanbieder, online retailer of fabrikant.
Om de omzet verder te vergroten, praat Polyvore met modehuizen en grote offline retailers over sponsoring. Zij zien het bezoek aan hun websites en winkels fors toenemen als er op Polyvore populaire collages met hun producten verschijnen. Een vierde inkomstenstroom is volgens de ex-Yahoo’ers het verkopen van klantvoorkeuren.

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter