Puntensysteem verklapt welke beauty's zijn gephotoshopt
/1 reactie
-
door: Jop de Vrieze over: software, vormgeving, computer op: 19 december 2011 Het gebruik van Photoshop in tijdschriftillustraties is sterk toegenomen
Nu is er een methode om de mate van retouchering te bepalen
Foto’s van beroemdheden en modellen worden bijna standaard nabewerkt om hen mooier te laten lijken. Britse onderzoekers hebben nu een puntensysteem ontwikkeld om aan te geven hoe zwaar deze foto’s zijn geretoucheerd.
Het puntenaantal zou naast de foto in het tijdschrift gepubliceerd kunnen worden. De Britten presenteerden hun methode in PNAS. De laatste jaren is het gebruik van het bewerkingsprogramma Photoshop in tijdschriftillustraties en advertenties sterk toegenomen.
Ontevredenheid
Dit leidt bij consumenten tot ontevredenheid over hun lichaam, blijkt uit eerder onderzoek. In reactie hierop heeft de American Health Association beleid ontwikkeld om het nabewerken van foto’s om mensen te ontmoedigen. De Britse regering overweegt het verplicht stellen van een label voor bewerkte foto’s.
Echter, een label dat alleen onderscheid maakt tussen wel en niet bewerkte foto’s zou weinig zin hebben. Foto’s die alleen iets lichter of contrastrijker zijn gemaakt zouden dan in dezelfde categorie vallen als extreem gemanipuleerde foto’s.
Vormaanpassingen
Daarom komen de onderzoekers nu met een methode om de mate van retouchering te bepalen. Ze verzamelden 468 foto’s van mensen in wel en niet bewerkte vorm. Ze lieten observanten op een schaal van een tot vijf aangeven in welke mate ze vonden dat de bewerkte foto veranderd was ten opzichte van het origineel.
Op basis van acht karakteristieken waaronder slank- en symmetisch makende vormaanpassingen en het wegwerken van rimpels, bepaalden ze objectief hoeveel er daadwerkelijk was gemanipuleerd. Deze twee methoden bleken goed overeen te komen.
Objectief
De onderzoekers combineerden de objectieve en subjectieve gegevens in een rekenmodel. In dat model kan van iedere foto een retoucheringsscore bepaald worden van een tot vijf. Ze hopen dat overheden het vermelden van deze score verplicht gaan stellen.
Of zo’n score bij de consument de mate van ontevredenheid over het eigen lichaam kan verminderen, durven de onderzoekers niet te zeggen.
Reageren via Facebook