Nieuws/ Pure chocolade helpt tegen hoge bloeddruk /11 reacties

door: Marjon Vinck
over: chemie, geneeskunde, gezondheid, medisch
op: 24 april 2007

De bourgondiërs onder ons kunnen weer een beetje meer opgelucht ademhalen: na rode wijn, blijkt nu ook pure chocolade (cacao) een gunstig gezondheidseffect met zich mee te brengen. De New York Times bericht dat het eten van pure chocolade bijna even effectief is als het slikken van de gangbare middelen tegen hoge bloeddruk.

Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat groenten en fruit polyphenolen bevatten, die mede ervoor zorgen dat de bloeddruk daalt. In de Westerse wereld vormen thee en pure chocolade echter de grootste bron van polyphenolen, maar het effect is verschillend. Gebruikers van thee hadden geen significante daling van de bloeddruk, terwijl de daling bij het eten van pure chocolade te vergelijken was als bij het gebruik van de medicijnen atenolol of propranolol. De onderzoekers waarschuwden er echter wel voor dat de onderzoeken te kortlopend waren om te spreken van een alternatief voor medicatie.

Voor de liefhebbers van melkchocolade geldt dit positieve effect van chocolade - helaas - niet. De melkproteïnen in deze chocolade verhinderen dat polyphenolen opgenomen worden in het bloed, waardoor zij dus ook hun bloeddrukverlagende werk niet kunnen verrichten. De liefhebbers van pure chocolade daarentegen kunnen gerust hun bloeddruk omlaag knabbelen.